حریم محوطه باستانی «سیلك» كاشان بازنگری می‌شود

حریم سیلک بازبینی می‌شودكاشان فردا – سرپرست محوطه باستانی «سیلك كاشان» از بازنگری برای تعیین عرصه و حریم این محوطه هفت هزار ساله خبر داد.

به گزارش ایرنا، «محسن جاوری» سه‌شنبه گفت: این اقدام به منظور شناسنامه‌دار نمودن و جلوگیری از ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه در این محوطه تاریخی صورت می‌گیرد.

محوطه باستانی سیلك كاشان طی سال‌های اخیر مورد تعرض و ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه از سوی سودجویان قرار گرفته، به‌گونه‌ای كه برخی با خریداری چند قطعه زمین در حریم درجه دو سیلك و ادغام پروانه‌های آن‌ها اقدام به ساخت خانه‌های ویلایی نموده‌اند.

براساس قوانین شهرداری كاشان ارتفاع ساخت‌و‌ساز در اطراف حریم درجه دو باید چهار و نیم متر باشد، در حالی كه ارتفاع برخی خانه‌های ساخته شده بیش از این است.

16 مرداد سال‌جاری برای حل مشكل تپه جهانی سیلك كمیته نجات‌بخشی 9 نفره با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی و مسئولان كاشان تشكیل شد.

همچنین 24 شهریورماه سال‌روز ثبت تپه‌های سیلك در فهرست آثار ملی دوستداران میراث فرهنگی در حركتی نمادین زنجیره انسانی اطراف این محوطه باستانی تشكیل دادند و با امضای توماری خواستار ورود رییس‌جمهوری برای حل مشكلات این اثر تاریخی برای ثبت جهانی در یونسكو شدند.

جاوری با اشاره به معوق‌ماندن كاوش‌های دوره‌ای در این محوطه تاریخی افزود: دیدگاه میراث فرهنگی، خروج سیلك از خمودگی و نقض حریم در این محوطه باستانی است.

وی به حمایت‌های میراث فرهنگی برای رفع مشكلات سیلك اشاره و خاطرنشان كرد: فعال‌سازی دوباره پایگاه سیلك، انجام كارهای پژوهشی و تشكیل هیات راهبردی از برنامه‌های آتی این بخش است.

جاوری از برگزاری نخستین همایش باستان‌شناسی بین‌المللی كاشان در پاییز سال آینده خبر داد و گفت: منطقه كاشان با دارابودن محوطه‌هایی مانند «سفیدآب» با قدمت 15 هزار سال و برخورداری از دوره های تاریخی پارینه‌سنگی تا معاصر یكی از مناطق بزرگ كاوش‌های باستان‌شناسی دنیاست.

وی سیلك و اریسمان بادرود نطنز با نشانه‌های فلزگری را مهم‌ترین قطب‌های صنعتی دنیا در دوره ماقبل تاریخ دانست و گفت: براساس داده‌های باستان‌شناسی قابل ارایه، كاشان همچنان ناشناخته است

گریشمن فرانسوی در كاوش‌های خود شش دوره فرهنگی متمایز در محوطه سیلك شناسایی كرد كه این دوره‌ها از 7500 سال پیش از میلاد آغاز شده بود.

آثاری كه تاكنون از تپه‌های سیلك كشف شده بیانگر سیر تحول زندگی بشر و چگونگی رسیدن به شهرنشینی است كه اكنون این اشیا در موزه‌های ‘لوور’ فرانسه، موزه ملی ایران، موزه ملی كاشان و موزه‌ای در جنب این تپه باستانی در معرض دیدن عموم قرار دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.