پارچه بافی و جواهرسازی در دانشگاه کاشان

دار پارچه‌بافی در دانشگاه کاشانکاشان فردا – مدیر گروه صنایع دستی دانشگاه کاشان از راه‌اندازی دو کارگاه آموزشی پارچه‌بافی و جواهرسازی در این دانشگاه خبر داد.

محمد غیاثیان اعلام کرد: کارگاه پارچه‌بافی سنتی با مساعدت معاونت اداری مالی دانشگاه در 72 متر‌مربع فضا مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی افزود: در این کارگاه که با ۱۰ دار پارچه‌بافی چندکاره و دستگاه چله‌دوانی پارچه تجهیز شده، دانشجویان سال سوم کارشناسی صنایع دستی، پارچه‌بافی سنتی را فرا می‌گیرند.

غیاثیان اضافه کرد: دارهای پارچه‌بافی توسط آقای منصور سالاری، استاد مدعو گروه صنایع دستی، طراحی شده و دارای گواهی ثبت اختراع است.

مدیر گروه صنایع دستی دانشگاه کاشان خاطرنشان کرد: شواهد باستان‌شناسی حاصل از کاوش‌های سیلک و وجود آثار بافت پارچه روی برخی از اشیا مانند سفالینه‌ها، نشان ‌دهنده وجود این صنعت در هزاره چهارم پیش از میلاد در کاشان است.

وی افزود: اوج شکوفایی این صنعت در کاشان به دوره صفوی بر می‌گردد که فاخرترین پارچه‌های حریر، مخمل و زربفت در این شهر بافته می‌شده است. به همین دلایل، شهر کاشان در سال 1397 از سوی میراث فرهنگی به عنوان «شهر ملی نساجی سنتی» معرفی گردید.

غیاثیان همچنین گفت: کارگاه جواهرسازی نیز که مجهز به دستگاه‌ها و ابزارهای اولیه مورد نیاز است در این دانشگاه تجهیز شده‌است. در این کارگاه، دانشجویان روند طراحی و ساخت زیورآلات و جواهرات را فرا می‌گیرند.

وی افزود: علاوه بر این دو کارگاه تازه تاسیس، ۱۱ کارگاه دیگر نیز در مجموعه کارگاه‌های این رشته شامل سفال‌گری، هنرهای چوب، قلمزنی، شیشه‌گری، حجم، موزاییک، کاشی، مرمت آثار هنری، چاپ باتیک، چاپ کلاغه‌ای و بافت فرش دایر است.

رشته صنایع دستی در دانشگاه کاشان در سال 1374 آغاز به کار نمود. تاکنون این رشته افزون بر 400 دانش‌آموخته داشته و نزدیک به ۱۳۰ دانشجو در این رشته شاغل به تحصیل هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.