در کاشان به مشاهیر و افتخارآفرینان توجهی نمی‌شود

محمدرضا محققی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد کاشانکاشان فردا – «سید ابوالرضا ضیاء‌الدین فضل‌الله بن على بن عبیدالله حسنى راوندى» از علماى نام‌آور و مشایخ بزرگ شیعه در قرن ششم هجرى به‌شمار مى‌‏آید که با دوازده واسطه نسب آسمانی او به کریم و غریب آل‌البیت امام مجتبی (ع) می‌رسد.

«من اعتقاد دارم در هر منطقه‌اى روى نام پُرافتخار مفاخر و چهره‌هاى علمى و فرهنگى آن شهر تكيه كنم. در قرونى كه تأليفات اسلامى رواج داشت، بزرگان و شخصيّت‌هاى برجسته علمى در فقه و حديث مثل قطب راوندى، يا قبل از او، سيدابوالرّضا فضل‌اللَّه راوندى بودند»
(مقام معظم رهبری)

«سید ابوالرضا راوندى» از علماى نام‌آور و مشایخ بزرگ شیعه در قرن ششم هجرى به شمار مى‌‏آید که با دوازده واسطه نسب آسمانی او به کریم و غریب آل‌البیت امام مجتبی (ع) می‌رسد.

او در راوند کاشان به دنیا آمد. خاندان وى همه از اهل علم و تقوى بوده‏، شخصیت‌هاى برجسته‌‏اى از میان این خاندان برخاسته‏‌اند.

فرزندان و نسل ایشان عموما از اهل علم و دانش بوده‌‏اند که از جمله آن‌ها یکی «سید ابو‌المحاسن، احمد بن فضل‌الله، عالم و فاضل و قاضى شهر کاشان و دیگری سید عز‌الدین ابوالحسن على بن فضل‌الله راوندى‏ می‌باشند.

از ایشان آثار متعددی بر جای مانده که از جمله آن‌ها کتاب النوادر، ضوء‌الشهاب فی شرح الشهاب‏، الأربعین فی‌الأحادیث، التفسیر، دیوان اشعار و … است.

این عالم اندیشمند در حدود سال 570 هجرى در شهر کاشان دیده از جهان فرو بست و به دیار دوست شتافت.

عمر مبارک او در حدود 90 سال بوده است. و مقبره وی در زاویه جنوبی قبرستان «پنجه شاه» و در ناحیه شمالی مسجد جامع کاشان در خیابان بابا افضل کوچه مجاور دبیرستان محتشمی قرار دارد.

هم‌اکنون مقبره ایشان در کتاب‌خانه ای به نام ایشان قرار دارد. ولی متأسفانه و سوگ‌مندانه مرقد شریف و مضجع نورانی این عالم فرزانه و فقیه یگانه و امامزاده عظیم‌الشأن در زمان ما متروک و مهجور و غریب است.
همان‌گونه که خود غربت و گمنامیش را چنین سروده است:
«إنّي بقاسان غريب حريب
و ليس ذا أن ليس فيها قريب
بل هو من فقدان جنسي بها
و الفاقد الجنس غريب غريب»

آری او در این اشعار از غربت خویش نالیده و از این که همزبانی در کاشان ندارد، ناله سر داده است.

به راستی این عالم نامدار قرن ششم که از برجسته‌ترین علمای شیعه دارالمومنین کاشان و جهان اسلام می‌باشد، گمنام است و حتی در کاشان بسیاری نمی‌دانند که ایشان در کجا مدفون است.

جا دارد مسئولین امر در شهرستان کاشان نسبت به برگزاری یک همایش بین‌المللی، بازسازی مقبره و نام‌گذاری یکی از خیابان‌های اصلی شهر به نام ایشان اقدام لازم مبذول فرمایند.

محمدرضا محققی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان – کانال نویسنده

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.