برگزاری آیین سنتی «چِلَشتُم» در آقاعلی عباس

آستان آقا علی عباس بادرود و برگزاری آیین چلشتمکاشان فردا آیین سنتی «چِلَشتُم» با حضور ارادت‌مندان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در امامزاده آقا علی عباس بادرود نطنز برگزاز‌ می‌شود.

به گزارش  تسنیم در 38 کیلومتری نطنز و 60 کیلومتری کاشان در منطقه بادرود، آستان مقدس دو امامزاده به نام‌های آقاعلی عباس و شاهزاده محمد از فرزندان امام موسی کاظم(ع) واقع شده است.

28 صفر در منطقه بادرود و روستاهای همجوار به «چهل‌هشتم» مشهور است و روز خاص زیارتی این امامزادگان محسوب می‌شود و در فهرست میراث ناملموس کشور نیز به ثبت شده است.

به مناسبت رحلت حضرت محمد مصطفی (ص) و شهادت  امام حسن (ع) جمع عزاداران در قالب هیئت‌های عزاداری به آستان قاعلی عباس و شاهزاده محمد(ع) شهر بادرود مشرف شده، و سوگ‌واری می‌کنند.

برپایی موکب‌ها، ایستگاه‌های صلواتی، پیاده‌روی عاشقان حضرت محمد(ص)، خواندن زیارت امین‌الله، مداحی در سوگ خاتم پیامبران، زنجیر‌زنی و سینه‌زنی از جمله برنامه‌هایی است که در قالب این آئین برگزار می‌شود.

تاریخ‌نگاران و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی معتقدند از آنجایی که مناسبت 28 صفر 48 روز بعد از واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش است، عزاداران در این روز برای عرض تسلیت به پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) به این آستان مقدس می‌شتافتند که به روز چهل هشتم یا «روز چٍلًشتم» مشهور شد.

نقل است که حضرت آقا علی عباس و شاهزاده محمد(ع) در روز 28 صفر به بادرود وارد شدند و بر همین اساس یکی از علل ازدحام بیش از حد زائران و مجاوران به این امامزاده در روز خاص بیست و هشت صفر را باید تجدید عهد و پیمان مردم این منطقه با امامزادگان آقاعلی عباس و محمد در روز 28 صفر ذکر کرد.

بیشتر بخوانیم:
+ برگزاری آیین سنتی مذهبی چهل و هشتم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.