بیش از ۱۴ هزار نفر در منطقه کاشان «دیابت» دارند

دکتر سید علیرضا مروجی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشانکاشان فردا – رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۱۴ هزار و ۸۴۷ نفر از ساکنان شهرستان‌های کاشان و آران‌ و بیدگل به بیماری دیابت مبتلا شدند.

دکتر سید علیرضا مروجی افزود: دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن است و افراد مبتلا در این منطقه ۶ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: دیابت به طور معمول در افراد بالای ۴۰ سال یا دارای سابقه وراثتی بروز می‌کند و عوامل گوناگونی از جمله اضافه‌وزن، کم‌تحرکی، چربی یا فشار خون بالا در ابتلا به این بیماری موثر است.

بیشتر بخوانیم:
+ اصلاح سبک زندگی بهترین راه پیشگیری از دیابت

رئیس دانشگاه اضافه کرد: این بیماری در سوخت‌وساز بدن اختلال ایجاد می‌کند که در نتیجه آن قند خون بالا می‌رود و در صورت تشخیص ندادن به‌هنگام و درمان اساسی، در درازمدت می‌تواند به بروز عوارض چشمی، کلیوی، آسیب‌دیدگی اعصاب محیطی، بیماری‌های قلبی و عروقی منجر شود.

دکتر مروجی یادآور شد: خشکی دهان، تکرر ادرار یا عفونت‌های ادراری، افزایش تشنگی، کاهش وزن بدون علت یا احساس گرسنگی، تاری دید، سردرد، گرسنگی به ویژه پس از غذا خوردن، خستگی و ضعف از جمله علائم هشدار‌هنده معمول دیابت است.

به گفته وی؛ حذف شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده از رژیم غذایی، انجام فعالیت بدنی منظم، مصرف زیاد مایعات، کاهش وزن و تحرک، ترک مصرف سیگار، مصرف بالای فیبر (سبزی) و ویتامین D، استفاده نکردن غذاهای فوری و کنسروی، الگوی خواب درست، مصرف گوشت سفید و دوری از استرس در پیشگیری از دیابت موثر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان یادآور شد: بر اساس دستورالعمل دیابت کشوری، بیمارانی که با تشخیص پزشک درمان‌گاه محل خود نیاز به دریافت خدمات ویزیت تخصصی داشته‌باشند، در مدت زمانی معین به مراکز دیابت سطح ۲ دانشگاه واقع در کلینیک ویژه بیمارستان اخوان کاشان و مرکز درمانی بوعلی آران‌وبیدگل مراجعه می‌کنند.

مرجی گفت: بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر بیمار دارای پرونده با تشخیص دیابت، در چارچوب نظام ارجاع به مراکز یادشده مراجعه می‌کنند و افزون بر دریافت ویزیت متخصص دیابتولوژیست و کنترل فشار خون، پی‌گیری‌های دوره‌ای بررسی قند خون و عوارض دیابت با معاینه متخصص چشم، اعصاب، قلب و عروق، کلیه و داخلی انجام می‌شود.

۱۴ نوامبر به نام روز جهانی دیابت و ۱۸ تا ۲۴ آبان هفته ملی دیابت نام‌گذاری شده و شعار امسال این مناسبت «از خانواده خود محافظت کنید» است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.