دوشنبه, ۷ مهر , ۱۳۹۹
شنبه, 2 آذر , 1398ساعت : 3:54 ق.ظکد مطلب: 14030

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

دین را نمی‌شود با زور به کسی تحمیل کرد

داوود فیرحی عضو هیئت علمی دانشگاه تهرانکاشان فردا – عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که فرق اسلام جهادی با اسلام قراردادی این است که قرارداد در دل‌ها جاری می‌شود اما در اسلام جهادی، کسانی که مغلوب می‌شوند، دچار نفاق می‌شوند چون به ضرب شمشیر مسلمان شده‌اند، تاکید کرد: تاریخ نشان داده همین‌که شمشیرها شل شدند، کسانی که با فشار شمشیر اسلام آورده بودند، سعی کردند از آن عبور کنند. این منطق تاریخ است؛ دین را نمی‌شود با زور به کسی تحمیل کرد.

داوود فیرحی شام‌گاه جمعه ۲۴ آبان‌ماه در مسجد الحسین میرنشانه کاشان تصریح کرد: آیات و روایات، پیامبر اسلام را به‌عنوان «خلق عظیم» و پیامبر صلح معرفی کرده‌اند. پیامبر دو معجزه بزرگ دارد؛ یکی قرآن و دیگری که برای ما کمتر شناخته شده است، نظام گفت‌وگو، قرارداد و صلح است. او از ذره‌ذره فرصت‌ها برای برقراری صلح استفاده می‌کرد.

فیرحی اضافه‌کرد: امروز نزد افکار عمومی معمولاً وقتی‌ صحبت از مسلمان‌ها می‌شود، اسلام را با تفنگ و خشونت می‌شناسند. باید پرسید چه شده که مسلمان‌ها دین اسلام را دین جنگ معرفی کرده‌اند؟

 کسی‌که تفنگ دارد، حوصله‌ای برای گفت‌وگو ندارد
وی با تاکید بر این‌که کسی‌که تفنگ دارد، حوصله‌ای برای گفت‌وگو ندارد ادامه داد: ذهن نظامی، ذهن اقتدارگرا است. کسی‌که تفنگ در دست دارد، ذهن دموکراتیک ندارد. در علم سیاست تجربه شده هر کجا نظامیان در قدرت یا در نفوذ بوده‌اند، اقتدارگرایی و تخاصم شکل گرفته است.

این پژوهشگر دینی گفت: اسلام جهادی سر آشتی و دوستی ندارد، یعنی یک نوع «وتو»شدگی، و قطع کردن ارتباط با دیگران. با این دیدگاه، شیعیان گشودگی به جهان را از دست دادند و نتوانستند جهانی فکر کنند و چون نتوانستند جهانی فکر کنند، چند تکه شدند. هر فرقه‌ای دیگری را تکفیر و علیه آن شمشیر کشید. چنین شد که ما پیامبر اسلام را که پیامبر رحمت بود، پیامبر جنگ معرفی کردیم و باورمان ‌شد که اسلام دین جنگ است و پیامبر، رسول شمشیر.

پیامبر آزادی مذهبی غیرمسلمانان را به رسمیت می‌شناخت
فیرحی با بیان این‌که نتیجه این دیدگاه سختی عادت به گفت‌وگو با مخالفان است یادآورشد: پیامبر آزادی مذهبی غیرمسلمانان را به رسمیت می‌شناخت. پیامبر بالای ۱۳۰ پیمان و قرارداد دارد که سه مورد آن بسیار مشهور است، یکی قراردادی ۴۸ ماده‌ای است که اساس دولت مدینه را به‌صورت دموکراتیک شکل می‌دهد. در پیش‌نویس این قانون اساسی پیامبر چند نکته بود؛ نخست: این قراردادی است بین مهاجرین مسلمان قریش و مردم یثرب و کسانی که هم‌پیمان مردم یثرب‌اند. دوم: مسلمان و غیرمسلمان که قرارداد بسته‌اند امت واحد هستند. پیامبر نه‌تنها اصرار نمی‌کرد که آن‌ها مسلمان شوند، بلکه آزادی مذهبی آن‌ها را به رسمیت می‌شناخت. در بند ۲۵ این قرارداد می‌گوید: یهود امتی هستند به همراه مؤمنان؛ یعنی آن‌ها شهروندان مدینه هستند و تفاوت مذهب آن‌ها هیچ ربطی به حقوق شهروندی آن‌ها ندارد. آزادند که عرف و دین خودشان را داشته باشند.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: پیامبر می‌گوید هیچ‌کس حق ندارد به دین دیگری تعرض کند. هیچ‌کس حق ندارد اختلاف خود را با شمشیر حل کند و باید از طریق داوری حل کند. اگر مسیحیان چنین قراردادی از عیسی داشتند، ذوق می‌کردند. ولی ما هرگز به این قرارداد عمل نکردیم.

فیرحی ضمن اشاره به این‌که پیامبر همواره از هر شرایطی برای گفت‌گو و برقراری شرایط صلح استفاده می‌کرد، تاکید کرد: اکنون وظیفه ما است که دوباره پیامبر را از نو بخوانیم. هرکس دین را تحمیل کرده، سرانجام خودش آسیب دیده است.

حوریه شیوا – مشکات آنلاین

مطالب مرتبط
  • امثال و حکم کاشان فردا

    کاشان فردا – آورده‌اند ﺯﻧﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ «ﺳﺎﺭﻩ» ﺩﻭ ﺳﺎﻝ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﺑﺪﺭ ﺍﺯ ﻣﮑﻪ ﺑﻪ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻧﺰﺩ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ ﺭﻓﺖ! ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺷﺪﻩ‌ﺍﯼ؟ – ﻧﻪ – ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻬﺎﺟﺮ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻗﺒﻮﻝ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﻪ ﻣﺪ...

  • نخستین نشست ستاد مبارزه با کرونا در کاشان

    کاشان فردا – پایگاه خبری مشکات آنلاین در مطلبی انتقادی تعلل و محافظه‌کاری ستاد مقابله با کرونا کاشان را مورد انتقاد قرار داد و پرسید: آیا هزینه این تعلل در تصمیم‌گیر را دوباره مردم خواهند پرداخت؟ م...

  • حوریه شیوا

    کاشان فردا – مردادماه بود و نزدیک روز خبرنگار. روزهایی که تنش‌ها در شورای شهر بین شهردار و بعضی اعضای شورا بالا گرفته بود. یکی از اعضای شورا، از مخالفان جدی تشکیل شورای هنر بود و تشکیل این شورا را موا...

  • زهرا مهدی‌پور

    کاشان فردا – چهار سال پیش بود و من هنوز حتی الفبای خبرنگاری را هم نمی‌دانستم و تازه با تحریریه مشکات آنلاین آشنا شده بودم. مراسم تشیع شهدای گمنام بود و من که اندکی حتی ذوق نوشتنی برای خبر نداشتم، با تصم...

  • دکتر محمد مشهدی نوش‌آبادی عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان

    کاشان فردا – بحث قربانی‌کردن فرزند در عهد عتیق و قرآن، به لحاظ پدیدارشناختی؛ مبین پایان یک دوره خشونت در قربانی انسانی است که در دین‌های متأخر که از حدود هزاره یکم پیش از میلاد روندی انسانی و اخلاقی را ...

  • بدون دیدگاه
    پاسخی بگذارید

    این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.