رتبه استانی و کشوری ۱۷ محصول کشاورزی کاشان

مجید کافی‌زاده مدیر جهاد کشاورزی کاشانکاشان فردا – دومین نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، با حضور اعضای کمیسیون شورای شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل و رؤسای جهاد کشاورزی و امور آب منطقه عصر دوشنبه در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان در این نشست گفت: کاشان از ۵۳ نوع محصول تولیدی در ۱۷ نوع محصول دارای رتبه استانی و کشوری است.

مجید کافی‌زاده افزود: برآورد میزان اشتغال در بخش کشاورزی (دام، طیور، آبزیان، زنبور، صنایع تبدیلی و تکمیلی، زراعت و باغبانی) در سال زراعی ۹۷-۹۶ بالغ بر ۴۵,۲۵۹ نفر با میزان بالغ بر۲۲۰ هزار تن تولید و ۲ هزار میلیارد تومان درآمد ناخالص است که در مقایسه با بیمه‌شدگان شهرستان در سازمان تامین اجتماعی (بیش از ۵۴ هزار نفر) قابل توجه است.

وی ادامه داد: جمع کل تولیدات بخش کشاورزی شهرستان کاشان بیش از ۲۲۰,۷۶۷ (تن) است که از این میزان تولیدی مقدار ۱۴۶۱۲۸ تن در داخل شهرستان به مصرف می‌رسد.

کافی‌زاده تصریح کرد: عدم رعایت قانون و تغییر کاربری‌های غیرمجاز، گسترش شهر و حریم نامتناسب ‌آن‌ها در اراضی کشاورزی، کم‌توجهی به حفظ اراضی در تهیه طرح‌های هادی روستایی، نابودی باغ‌ها در حاشیه شهرها به بهانه توسعه شهر و غیره از جمله دلایل تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی است.

وی ضمن تاکید بر حفظ باغات شهرستان کاشان تاکید کرد: باید طرح‌های هادی، رینگ سبز شهری و غیره حفظ شود تا کاشان درگیر مشکلات کلان‌شهرها نشود.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان با بیان این‌که بیش از ۷۰ هکتار از باغات حاشیه شهرها به دلیل اجرای طرح تعادل‌بخشی در منطقه کاشان از بین رفت خاطرنشان ساخت: در حالی که شهر کاشان به سمت کلان‌شهر‌شدن پیش می‌رود، لازم است با حفظ باغات و زمین‌های زراعی ضمن برآوردن نیاز شهروندان کاشانی در حفظ سرانه فضای سبز شهری و روستائی تلاش شود.

وی ضمن تاکید بر حفظ سرمایه عظیم خاک در منطقه کاشان گفت: در حفظ باغات مشکلاتی از جمله ارزش افزوده و قیمت بالای باغات محدوده شهر، انگیزه بالای تغییر کاربری شهرداری، خرده مالکی، انگیزه بالای امور منابع آب برای کاهش دبی منابع آبی چاه‌های کشاورزی، عدم تمکن مالی مالکان در حفظ باغات و غیره وجود دارد.

کافی‌زاده ضمن اشاره به مکاتبات صورت گرفته با شورای شهر در مورد حفظ باغات محدوده منطقه کاشان اذعان داشت: جهاد کشاورزی آمادگی دارد مسیرها را با پرداخت ۸۵ درصد هزینه ها لوله کشی کند.

وی ایجاد ارزش افزوده در باغات، ایجاد شبکه خرید و فروش، حفظ دبی چاه های کشاورزی محدوده شهر، پیشگیری از هجوم افراد سرمایه دار، پیشگیری از توسعه صنعت در حاشیه شهر و روستا، کاهش هزینه شهرداری، ایجاد فضای سبز ویژه شهرداری را برخی از اهداف این طرح برشمرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.