وقف در کاشان از حرف تا عمل

سعید غلامیان مدیر مسئول کاشان نیوزکاشان فردا – این یک تجربه شخصی است و امیدوارم تجربیات دیگران خلاف آن را ثابت کند.

در دهه وقف که به‌تازگی سپری کردیم، اخبار و تبلیغات زیادی را در رسانه‌های گروهی دیدیم و شنیدیم و حتی یک نفر از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با من تماس گرفت تا با یکی از موکلینم که وقف بسیار شگفت‌انگیزی را انجام داده است مصاحبه و منتشر کند.

مسئولین و مدیران مربوطه و بسیاری از روحانیون و معممین هم در اهمیت وقف داد سخن داده و سعی در ترویج کلامی آن کرده و می‌کنند.

در مناسبت‌های مربوطه، سخنرانی‌ها و تبلیغات متعددی برای تشویق وقف و اهمیت آن از طریق صداوسیما و نشریات منتشر می‌شود.

از طرفی هم اهمیت وقف بر هیچ‌کسی پوشیده نیست و یکی از سنت‌های حسنه نیاکان ماست که بی‌شک آثار گران‌سنگی به ارمغان آورده و منشأ خیر و برکات فراوانی بوده و هست.

اما در اجرای یک مورد وقف که صاحب این قلم در جریان انجام آن بوده است، و تلاش فراوانی برای انجام آن نموده، با گذشت یک سال موفق به ثبت رسمی وقف و تأسیس موقوفه نشده‌ام.

این زمان بسیار طولانی و تردیدآوری است برای کسی که اراده کرده است از مال خود بگذرد و اموال خود را از مالکیت خود برای امور خیر خارج کند.

در زمانه‌ای که بسیاری از اشخاص صاحب‌نام و ظاهرالصلاح اموال شهروندان را تصاحب کرده و اختلاس و دزدی می‌کنند، کسی که حاضر شده دل از مال خود برای ایجاد یک موقوفه دل بکند شایسته چنین رفتاری نیست.

ادارات اوقاف کاشان و اداره کل استان اصفهان راه‌هایی که برای مشاوره دادن به شهروندان ایجاد کرده را مهمل نهاده و پاسخی به تماس‌ها نمی‌دهند و تنها به تبلیغات موردی و موقتی دل‌خوش داشته‌اند.

در اداره اوقاف کاشان، مانند ادارات کل و سازمان مربوطه در و دیوار پوشیده از شعارها و سخنانی است که از اهمیت وقف حکایت می‌کند، اما دریغ از پاسخ به یک تلفن.

تلفن سانترال این اداره به سبک اداره کل شماره‌های متعددی را ارجاع می‌دهد و در نهایت یا قطع می‌شود یا اعلام می‌کند که شماره مورد نظر قادر به پاسخ‌گویی نیست.

همین امروز با هر دو اداره کاشان و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تماس گرفتم اما موفق به برقراری تماس نشدم!

در بین شهروندان، وقف به‌عنوان سنتی حسنه شناخته می‌شود اما کمتر کسی جرئت می‌کند به این موضع نزدیک شود و علت آن ترسی است که مسامحه متولیان اوقاف در جامعه تزریق کرده‌اند.

در پیگیری اخذ یک شناسه موقوفه که با سیستماتیک‌شدن ثبت وقف در سامانه اینترنتی الزامی شده است یک سال مداوم حضوری و تلفنی مراجعات مکرری داشتم ولی هنوز این شناسه صادر نشده است.

ابتدا گفتند کد پستی ارائه شده درست نبوده و شش ماه پس از تنظیم قرارداد این موضوع را مطرح و کد پستی را هم اخذ و تحویل دادیم، در کاشان که دو خیابان آن‌طرف‌تر از اداره اوقاف و یا یک تماس می‌شود کد پستی را مشخص کرد این بهانه قابل قبولی نیست!

اما عجیب‌تر از همه این است که وقف نهادی است مذهبی و اصولاً باید سوای از ادارات دولتی و رسمی در انظار شهروندان جلوه داشته باشد ولی رفتار بوروکراتیک حاکم بر ادارات مرتبط با موقوفات نه‌تنها باعث از بین رفتن ارزش عملکرد نیاکان پاک‌نهادی که در کاشان که کم نداشته‌ایم خواهد شد بلکه اعتبار این موضوع عام‌المنفعه از دست خواهد رفت.
شعار همه واقف باشیم را این‌گونه نمی‌شود ترویج کرد.

سعید غلامیان وکیل دادگستری – کاشان نیوز

از این نویسنده:
+ متضرر اصلی بازی‌های سیاسی شهروندان سفیدشهر هستند

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.