۱۴۸ مبتلا به ایدز در منطقه کاشان شناسایی شده‌اند

روز جهانی ایدزکاشان فردا – رئیس دانشگاه پزشکی کاشان، از شناسایی ۱۴۸ بیمار مبتلا به ایدز در منطقه کاشان و آران و بیدگل خبر داد.

دکتر علیرضا مروجی با اشاره به این‌که ۱۳۷ نفر مبتلایان مرد هستند، گفت: ۷۲ درصد بیماری از راه اعتیاد، ۲۰ درصد از راه جنسی و ۳ درصد از مادر به کودک منتقل شده است.

دکتر مروجی افزود: موج نخست این بیماری از طریق خون‌های آلوده وارد کشور شد، موج دوم از طریق تزریق مشترک مواد مخدر بود اما امروز موج سوم از طریق رابطه جنسی رخ می‌دهد.

وی تماس جنسی، انتقال ویروس مادر به کودک، خون و فراورده های خونی شامل تزریق خون آلوده و فراورد‌های آن، سرنگ آلوده مشترک در معتادان تزریقی، لوازم پزشکی آلوده و هرگونه وسیله یا ابزارآلوده‌ای که در بدن ایجاد خراش کند مثل تیغ سلمانی. خال‌کوبی. حجامت، مسواک. خلال دندان و … را سه راه اصلی انتقال این بیماری برشمرد.

وی یادآور شد: نیش حشرات، حمام و توالت عمومی، خوردن و آشامیدن مشترک، تماس‌های معمولی مثل دست دادن، روبوسی و بغل‌کردن، عطسه و سرفه، و عرق بدن عامل انتقال ویروس ایدز نیست.

به مبتلایان ایدز انگ و برجسب نزنیم
رئیس دانشگاه، پایبندی به اصول و موازین اخلاقی، خانوادگی و دوری از بی‌بندوباری، پرهیز از انجام هر گونه رفتار پر خطر جنسی، ایجاد راه‌کارهای مناسب جهت مبارزه با مواد مخدر خصوصا نوع تزریقی، معرفی بیماری، خطرات، و راه‌های انتقال ایدز به جامعه خصوصا نسل جوان و مراقبت و درمان بیماری‌های آمیزشی را از راه‌های پیشگیری این بیماری عنوان کرد.

دکتر مروجی تاکید کرد: باید از انگ و برچسب‌زدن به مبتلایان جلوگیری کنیم و این با آموزش امکان‌پذیر است.

وی، با اشاره به شعار روز جهانی ایدز با عنوان «همه در یک کشتی نشسته‌ایم» تصریح کرد: باید با همکاری و کمک یکدیگر روند این بیماری را در جامعه کاهش دهیم.

این متخصص پزشکی اجتماعی خاطرنشان کرد: تست ایدز رایگان و محرمانه است و هیچ آدرس و اسمی از فرد گرفته نمی‌شود.

مرکز مشاوره ایدز واقع در خیابان امام، مرکز خدمات جامع سلامت گلابچی صبح‌ها آماده پاسخ‌گویی به سوالات افراد و ارائه خدمات پیشگیری و مشاوره‌ای در زمینه ایدز به صورت رایگان و محرمانه است.

۵۵۴۶۳۳۴۴ شماره تماس این مرکز است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.