عکس خورشیدگرفتگی مجید قهرودی عکس روز ناسا شد

عکس مجید قهرودی از خورشیدگرفتگی ۵ دی‌ماه عکس روز ناساس کاشان فردا – عکس نجومی «مجید قهرودی» عکاس نجومی کاشان از خورشید‌گرفتگی ۵ دی‌ماه، عکس روز ناسا انتخاب شد.

روز پنجم دی ماه پدیده خورشیدگرفتگی رخ داد که در ایران و کشورهای جهان بنابر زمان طلوع خورشید تمام یا بخشی از این پدیده قابل رویت بود‌.

عکاسان بسیاری از سراسر جهان این رخداد نجومی زیبا را ثبت کردند و از روز گذشته تصاویر زیبای این خورشیدگرفتگی که از نوع حلقوی و نادر بوده در سرفصل خبرهای تصویری قرار دارد.

به گزارش فهیمه استادیان خبرنگار نجوم کاشان نیوز، وب‌سایت عکس روز نجومی ناسا هر روز یک عکس را به عنوان «عکس روز» انتخاب و در وب‌سایت خود منتشر می‌کند.

این وب‌سایت مرجع عکس نجومی در دنیا و زیر نظر سازمان فضایی ناسا است و دو دانشمند این سازمان به نام‌هایRobert Nemiroff رابرت نمیرف و Jerry Bonnell  جری بونل مسئولیت آن را بر عهده دارند.

عکس‌های انتخابی معمولاً مناسبتی و مطابق با پدیده‌های نجومی و یا عکس‌هایی است که نکات علمی داشته باشند.

وقتی پدیده‌ای مانند خورشید‌گرفتگی رخ می‌دهد، روز بعد همه منتظراند تا نخستین عکسی که در این پایگاه معتبر معرفی می‌شود را ببینند و این بار عکس «مجید قهرودی» عکاس کاشانی به عنوان عکس روز ناسا انتخاب شده است.

مجید قهرودی این خورشید‌گرفتگی را در دریاچه نمک حوض سلطان واقع در چهل کیلومتری شمال شهرستان قم عکاسی کرده است.

بیشتر بخوانیم:
+ اثر عکاس کاشانی در جمع ۱۱ عکس برتر نجومی جهان

سال ۲۰۱۷ نیز یک عکس از این عکاس کاشانی به عنوان عکس روز ناسا انتخاب شده بود.

آخرین خورشید‌گرفتگی سال ۲۰۱۹ میلادی صبح پنج‌شنه ۵ دی‌ماه از نخستین نقطه از کره زمین آغاز و تا ساعت ۸ و ۵ دقیقه و ۴۰ ثانیه به زمان جهانی که سایه ماه زمین را ترک کرد، ادامه داشت.

خورشید‌گرفتگی هنگامی رخ می‌دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد و زمین و ماه و خورشید در یک خط راست گیرند و در این زمان است که یکی از مناظر بسیار زیبای طبیعت را خلق می‌کنند.

هنگامی که زمین از حالت عادی به خورشید نزدیک‌تر و از ماه دورتر می‌شود، اندازه ظاهری ماه کوچک‌تر از اندازه ظاهری خورشید می‌شود. اگر در این مواقع گرفتگی رخ دهد، ماه نمی‌تواند قرص خورشید را طور کامل بپوشاند و در نتیجه حلقه درخشانی از نور خورشید دور تا دور ماه را فرا می‌گیرد. این حالت را «گرفت حلقه‌ای» می‌نامند.

خورشید‌گرفتگی پنج‌شنبه ۵ دی ماه از نوع «گرفت حلقه‌ای» بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.