کرونا کند شده است

کاشان فردا
کروناویروس کرونا چیست؟
ویروس کرونا خانواده‌ بزرگی از ویروس‌هایی است که عامل ایجاد مجموعه‌ای از بیماری‌ها مانند سارس (SARS) و مرس (MERS) است.

سارس در سال ۲۰۰۲ در چین و سپس سراسر دنیا شایع شد. بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت از ابتدای نوامبر سال ۲۰۰۲ (آبان ۱۳۸۱) تا آوریل ۲۰۰۴ (فروردین ۱۳۸۳) در مجموع ۸۰۹۶ نفر در ۳۰ کشور به سارس مبتلا شدند که از این میان ۷۷۴ نفر جان باختند.

مرس هم در بهار ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) از عربستان سعودی آغاز شد. بر اساس آخرین به‌روزرسانی سازمان جهانی بهداشت در دسامبر ۲۰۱۹ تا الان ۲۴۹۹ مورد ابتلای به ویروس مرس در ۲۷ کشور شناسایی و ۸۶۱ مورد مرگ بر اثر آن ثبت شده است.

novel coronavirus یا 2019-nCoV گونه‌ای جدید از خانواده کرونا است که تا دو ماه پیش در انسان دیده نشده بود. این ویروس، پیش‌تر در حیوانات شناسایی شده بود.

منشاء این ویروس کجا است؟
 بسیاری از گزارش‌ها منشاء این ویروس را بازار ماهی و گوشت تازه هوانان (Huanan) در ووهان چین معرفی کرده‌اند، اما از سوی دیگر در مقاله‌ای که روز ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) در نشریه علمی THE LANCET JOURNALS منتشر شده گفته شده نخستین مبتلای شناسایی شده در روز اول دسامبر ۲۰۱۹ اصلا به این بازار رفت و آمد نداشته است.

در گزارش‌‌های سازمان جهانی بهداشت گفته شده طبق تحقیقات مقدماتی، بیشتر افرادی که در روزهای اول به این ویروس مبتلا شده‌اند، از کارکنان بازار ماهی و گوشت تازه هوانان (Huanan) در ووهان چین بوده‌اند. اما در مقاله‌ THE LANCET JOURNALS دقیقا آمده از ۴۱ مورد شناسایی شده تا تاریخ دوم ژانویه، ۲۷ نفر به بازار ماهی و گوشت ارتباط داشته‌اند.

گزارش سازمان جهانی بهداشت که در تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۲۱ دی) منتشر شده گفته شده در فاصله ۸ دسامبر ۲۰۱۹ (۱۸ آذر) تا دوم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۲ دی)، تعداد ۴۱ مورد ابتلای قطعی به این ویروس در ووهان چین ثبت شده بوده.

وضعیت این ۴۱ نفر در مقاله‌ نشریه علمی THE LANCET JOURNALS دقیقا بررسی شده است. از سن و سال افراد مبتلا شده و سابقه پزشکی و رفتارهای عمومی آن‌ها نظیر سیگارکشیدن گرفته تا نشانه‌های بیماری نظیر تب، سرفه و غیره.

نشانه‌های ابتلا به کرونا
شانه‌های ابتلا به ویروس برای همه یکسان نیست، اما علائم شایع شامل تب، سرفه، تنفس کوتاه و سخت است و راه تشخیص قطعی، آزمایش خون است. سازمان جهانی بهداشت دستورالعمل آزمایش 2019-nCoV را در روز ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰ (۲۴ دی ۱۳۹۸) منتشر کرده است.

ویروس کرونا
درمان یا راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

هنوز درمان یا واکسن پیشگیری در دست نیست. آن طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد تلاش‌هایی برای تولید واکسن انجام شده اما تا به نتیجه رسیدن چند ماه زمان لازم است.

اما این به معنی آن نیست که همه افراد مبتلا به ویروس جان‌شان را از دست خواهند داد. بیشتر افرادی که مبتلا می‌شوند با گذشت دوره بیماری به زندگی عادی و روزمره بازمی‌گردند. در نشست اضطراری سازمان جهانی بهداشت که ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ برگزار شد، گفته شده بر اساس آمار وزارت بهداشت چین، از مجموع ۱۲۱۶۷ مظنون ابتلا به این ویروس، ۷۷۱۱ مورد ابتلا تایید شده که از این میان وضعیت ۱۳۷۰ نفر دچار بیماری شدید شده‌اند، ۱۷۰ نفر کشته و ۱۲۴ نفر به طور قطعی بهبود یافته‌اند و از بیمارستان مرخص شده‌اند.

خوردن خفاش و کرونا
 سایت درستی‌سنجی health feedback این موضوع را بررسی کرده و پس از گفت‌وگو با کارشناسان ادعای ارتباط ویروس کرونا با خوردن خفاش را «بی‌اساس» خوانده و گفته تا کنون هیچ سند و مدرک معتبری در دست نیست که نشان دهد ویروس جدید با خوردن خفاش ارتباط دارد.

منشاء اصلی ویروس کرونا (nCoV) هنوز مشخص نیست. شواهد اولیه تا الان نشان می‌دهند، احتمالا منشاء اولیه این ویروس بازار ماهی و گوشت تازه در ووهان چین است. در نتیجه می‌توان گفت تا این لحظه ارتباط ویروس تازه کرونا با خوردن سوپ خفاش صرفا یک حدس و گمان بی‌اساس است.

 آیا منبع اصلی ویروس کرونا مورچه‌خوار است؟‌
پاسخ قطعی این سوال هنوز معلوم نیست، اما آن طور که رسانه‌ها به نقل از محققان چینی نوشته‌اند، ممکن است ویروس کرونا 2019-nCoV، از طریق مورچه‌خوار «پولک‌پوست» به انسان منتقل شده باشد. این حیوان در طب سنتی چین یکی اتز منابع دارویی است و مشتریان زیادی دارد.

چنانکه پیش‌تر گفته شده بود، ساختار ژنتیکی ویروس جدید شبیه ویروس کشف شده در خفاش است و دانشمندان چینی احتمال داده‌اند که «پولک‌پوست» حلقه واسطه انتقال این بیماری از خفاش به انسان بوده باشد.

 آیا انتقال ویروس کرونا از حیوانات ارتباطی با حلال‌ یا حرام‌گوشت بودن حیوان دارد؟
جلیل محبی
، دبیر ستاد امر به معروف و نهی این ماجرا را نشانه‌ای بر حکمت حرام‌بودن گوشت برخی حیوانات در اسلام دانسته‌ است. این در حالی است که هیچ ارتباطی میان حلال یا حرام گوشت بودن حیوانات با احتمال انتقال ویروس کرونا وجود ندارد.

منشاء حیوانی ویروس جدید کرونا 2019-nCoV مشخص نشده است. اما در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۱۲، دو نوع شایع از ویروس کرونا، یعنی سارس و مرس به ترتیب از گربه زباد (حرام گوشت) و شتر (حلال گوشت) به انسان منتقل شده بود.

آن طور که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده، هنوز برای اظهار نظر درباره تاثیر ویروس کرونا 2019-nCoV، زود است، اما تا اینجای کار به نظر می‌رسد ریسک ویروس برای افراد مسن و کسانی که سابقه بیماری نظیر دیابت یا بیماری‌های قلبی دارند، بیشتر است. در عین حال گزارش‌های دیگری هم هست که به نقل از وزارت بهداشت چین گفته حدود ۸۰ درصد افرادی که جان‌شان را از دست داده‌اند بیش از ۶۰ سال سن داشته‌اند. ۷۵ درصد قربانیان ویروس کرونا 2019-nCoV نیز سابقه بیماری، نظیر دیابت و بیماری قلبی داشته‌اند.

 آیا تمام قربانیان ویروس کرونا در چین بوده‌اند؟
جواب این سوال تقریبا مثبت است. تا روز ۲۰ بهمن ۱۳۹۸، بر اساس گزارش‌های روزانه سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۹۹ درصد مبتلایان شناسایی‌شده در چین بوده‌‌اند و از میان ۸۱۲ قربانی این ویروس به جز یک مورد بقیه در چین درگذشته‌اند و به جز دو مورد همه شهروند چین بوده‌اند.

تنها مورد مرگ خارج از چین، در فیلیپین گزارش شده که فرد درگذشته شهروند چینی اهل ووهان بوده است.

روند شیوع ویروس کرونا کند شده است
طبق گفته‌های تدروس گبرایسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت، در روزهای اخیر روند شیوع ویروس هم در چین و هم خارج از آن به نسبت روزهای قبل کمی کند شده است، اما این روند می‌تواند دوباره شتاب بگیرد.

منبع: فکت‌نامه با تلخیص زیاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.