بدون ماسک و دستکش مصاحبه نکنیم

کاشان فردا ـ علی مصلحی / وقتی وزیری، وکیلی، رئیس‌جمهور یا مقام عالی‌رتبه‌ای از یک پروژه عمرانی بازدید می‌کند، حتی اگر پروژه هنگام بازدید به‌طور موقت تعطیل هم باشد، مقام بالادستی بازدید‌کننده، مثل همه مهندسان و کارگران پروژه، کلاه ایمنی بر سر می‌گذارد.

این یک رفتار اصولی و صحیح بر اساس  پروتکلی شاید نانوشته باشد که برای توجه و تمرکز موثرتر بر شعار «ایمنی، مقدم بر کار» انجام می‌شود. خطر؛ وزیر و وکیل و مهندس و کارگر نمی‌شناسد و برای همه به یکسان خطر است، و شرط لازم برای ورود به منطقه خطر، مجهز‌شدن به وسائلی است که ما را در برابر خطر ایمن نگاه می‌دارد.

این موضوع خصوصا هنگامی که گزارشی تصویری (فیلم یا عکس) از بازدید تهیه می‌شود، جزء موارد ضروری است و همیشه کسانی در روابط عمومی‌ها هستند که حواس‌ِشان به آن هست. کلاه ایمنی از قبل آماده است و هنگامی که مقام بالادستی به پروژه وارد شد، کلاه را در اختیار او قرار می‌دهند.

اگر بازدیدی صورت گرفت و بازدیدکننده کلاه ایمنی بر سر نداشت، یا در شرایطی که فاکتورهای ایمنی دیگری هم لازم است، آن‌ها را رعایت نکرد و تصویری از آن بازدید مخابره شد، بازدیدکننده مورد شماتت قرار می‌گیرد که این رفتارش در درازمدت به کاهش توجه ایمنی نزد کارگران معمولی یا حتی مهندسان، و به مروز به کاهش ضریب ایمنی در پروژه‌ها منجر خواهد شد.

این روزها همه ایران یک کارگاه عمومی مقابله و دفع و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا است، و از فاکتورهای ضروری ایمنی در این کارگاه و این شرایط، داشتن ماسک و دستکش‌ یکبار مصرف و رعایت‌کردن فاصله منطقی بین همه آدم‌هاست. در شرایطی که می‌دانیم بیماری هست، اما نمی‌دانیم، چه کسی بیمار است، فرض این است که همه بیمارند و اول خود ما. در این شرایط باید با رعایت اصول ایمنی از سرایت بیماری از یک بیمار به یک انسان سالم جلوگیری کرد.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم: https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

این بخش واقعی داستان است. اما بخش نمادینی که کمک می‌کند شهروندان خطر و بیماری و ویروس را جدی بگیرند، این است که اگر کسی صددرصد هم از سلامت خود مطمئن است، اما به دلیل مسئولیتی متعلق به قلمرو عمومی است و از آن مهم‌تر این مسئولیت درگیری مستقیم با بیماری دارد، به ضرورت برای تقویت توجه عمومی بر ایمنی، هنگام کار، ـ بویژه هنگام مصاحبه یا موقعی که از نشست‌ها گزارش و تصویر منشتر می‌شود ـ حتما باید ماسک بزند، دستکش یکبار مصرف دست کند و فاصله منطقی با دیگران را رعایت کند.

متاسفانه این موضوع ساده اما در عین حال مهم از سوی اغلب روابط عمومی‌ها در کاشان نادیده گرفته شده و پشت سر هم تصاویری از حضور مسئولین در محافل عمومی منتشر می‌شود که نه ماسک بر دهان دارند، نه دستکش در دست و بدون رعایت فاصله منطقی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

این مسئله موقعی که در یک جمع، اغلب افراد توجه کنند و یکی دو نفر بی‌توجهی کنند، گاهی خسارت‌بارتر خواهد بود.

دست‌مریزادی به نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل، فرمانداران دو شهرستان منطقه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و بزرگ‌وارانی که توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند، اگرچه در این تصویر نباید روی میز هیچ میوه و خوراکی وجود می‌داشت.

از این نویسنده:
+ باد نکاریم، طوفان درو خواهیم کرد

ستاد مقابله با کرونا در کاشان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.