۸۸ قربانی / ضرورت انسجام و همدلی

علی فلاحیان دبیر دفتر کاشان حزب اعتدال و توسعهکاشان فردا _ ۸۸ قربانی / ضرورت انسجام و همدلی.

با اعلام رسمی آمار فوتی‌ها در کاشان مشخص شد که کاشان پس از استان‌های تهران، قم، و مازندران در رتبهٔ چهارم مراکز مبتلا به کرونا قرار دارد. مسئولان دیگر بهانه‌ای برای عدم توجه به کاشان ندارند. اگر تا امروز آمار شهر کاشان لابلای اعلام عجیب آمارهای «اصفهان و کاشان» گم شده بود، دیگر برای همه مدیران از کشور و استان و منطقه روشن است که این ویروس در کاشان مرگی مهیب را رقم زده و همچنان در حال گرفتن قربانی است. درنتیجه دیگر عدم توجه و کم‌کاری به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

شهروندان کاشانی و آران و بیدگلی با شنیدن این آمار باید جدی‌تر از دیروز به مراقبت از خود، خانواده و دیگران بپردازند. شهر ما، شهر زیبای ما امروز یکی از کانون‌های اصلی کرونا در کشور است و تا این لحظه دست‌کم هشتاد و هشت تن از ما را به قربانگاه کشانده است. اگر تا دیروز زیر سایهٔ آمارهای ضد و نقیض نومیدانه دعا می‌کردیم که این اخبار دروغ باشد و برای سیاه‌نمایی و تشویش اذهان ما ساخته شده باشد، امروز غمگنانه باید پذیرفت که آن شایعات راست درآمده و واقعیت داشته‌اند.

کاشان در تاریخ دیرین و پرافتخار خود بلا  بسیار دیده است. ما در زلزله ۱۱۹۲ ه‍.ق دست‌کم هشت هزار تن، یعنی یک‌پنجم شهر را از دست دادیم. صباحی بیدگلی فردای آن روز سرود: «هر کسی در گوشه‌ای بر کُشتهٔ خود نوحه‌گر/ من در این اندیشه کاین کاشان نه، دشت  کربلاست». در قحطی ۱۲۸۸ ه‍.ق. بنا بر گزارش‌ها نزدیک به یک‌سوم ساکنان شهر از دست رفتند. اما این‌جا کاشان است. شهری که  در هنگامهٔ بلایا و مصیبت‌ها مردمانش نه فقط حامی همشهریان‌شان که دست‌گیر و پناه‌گاه سایر ولایات می‌شدند؛ شهری که هر بار پس از هر حمله و بلایی سربلندتر از پیش، خود را بازساخته و مردمانش را احیا کرده است.

حالا ما در میانهٔ این بحران به جای زانوی غم در بغل گرفتن و افتادن در چاه ویل یأس و ترس و وحشت، و مچ این و آن را گرفتن، باید که دست هم را بگیریم و به هم آگاهی و روحیه دهیم. در خانه بمانیم و از همه بخواهیم چنین کنند، آنها را که به دلایل شغلی مجبور به خروج از خانه‌اند مجهز کنیم و نگذاریم در معرض این بیماری بی‌دفاع و بی‌پناه شوند. این شهر باید الگویی از مدیریت منسجم، فعالان و نیک‌اندیشان دلسوز و خیرخواه و شهروندان آگاه باشد. وقتی همه با هم علیه کرونا بایستیم بی‌گمان زودتر از هر شهری می‌توانیم این عفونت را از کاشان برانیم. آمار واقعی قرار است اهمیت ماجرا و قطعیت خطر و مهابت واقعه را به ما گوشزد کند، با پایان یافتن این بحران، فرصت برای دادخواهی و یافتن مقصران و کم‌کاران و محتکران و سوگ بر این غریب‌ترین رفتگان بسیار است.

پی‌نوشت: سخنگوی وزارت بهداشت آمار کاشان را تکذیب کرده و گزارش فرماندار را ورود بخش‌های غیرتخصصی به موضوع خوانده است. به این سخنگو و آن مجموعه‌ای که چنین سیاستگذاری کرده است تا آمارها را در پیش چشم مردم پنهان کند باید گفت اگر به فکر اندک آبروی خود نیستید آن تتمه اعتماد مردم را چنین بی‌محابا به مسلخ نبرید.

علی فلاحیان _ کانال کاشان نامه

از این نویسنده:
+ کاشان را قرنطینه کنید

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.