سیستم ایمنی بدن را در مقابل کرونا تقویت کنیم

در راستای مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا مطرح شد؛کاشان فردا _ تا کنون بیش از ۱۶۰ هزار نفر در سراسر جهان به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا شده اند. شمار افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» جان خود را از دست داده اند از شش هزار نفر فراتر رفته است.

ژن میشل بلانکه، وزیر آموزش ملی فرانسه گفته است که از نظر دانشمندان ۵۰ تا ۷۰ درصد جمعیت این کشور به ویروس جدید کرونا مبتلا خواهند شد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز پیش از این گفته بود که احتمالا بین «۶۰ تا ۷۰ درصد» آلمانی ها به این ویروس مبتلا خواهند شد.

ویروس جدید کرونا در ایران تاکنون جان ۷۲۴ نفر را گرفته است. تعداد مبتلایان در ایران نیز ۱۳۹۳۸ نفر اعلام شده است. این در حالی است که این آمار تنها شامل افرادی می شود که تست کرونای آنها مثبت بوده است. بسیاری از افراد با وجود ابتلا به این ویروس یا علائم بیماری «کووید ۱۹» را ندارند و یا امکان انجام آزمایش کرونای آنها فراهم نمی شود.

شهروندان عادی کشورهای مختلف برای مقابله با شیوع این بیماری همه گیر به جز رعایت دستورالعمل های بهداشتی می توانند با تقویت سیستم ایمنی خود به کارکنان بخش بهداشت و درمان کشورشان کمک کنند. تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند علاوه بر کمک به فرد، منفعتی جمعی هم دارد: بدن افراد در صورت ابتلا به ویروس جدید کرونا بهتر می تواند در برابر این ویروس مقاومت کند و در نتیجه در نهایت افراد کمتری در بیمارستان ها بستری خواهند شد.

اما افراد چگونه می توانند سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند؟ در این گزارش تلاش شده است تا برخی از عواملی را که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند بررسی کنیم.

کاهش استرس
بسیاری از افراد به دنبال شیوع ویروس کرونا و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن استرس زیادی دارند. این در حالی است که استرس با تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماری های تنفسی را افزایش می دهد.

تحقیقات مختلف نشان می دهد که استرس احتمال ظهور علائم سرماخوردگی در افراد را افزایش می دهد. یکی از پژوهش های انجام شده به طور خاص نشان می دهد که اختلافات زناشویی تاثیری منفی بر سیستم ایمنی بدن افراد می گذارد.

یکی از راه های تقویت سیستم ایمنی بدن تلاش برای کاهش استرس با استفاده از مدیتیشن، کنترل تنفس و یا مشاوره با روانشناس است.

بهبود کیفیت خواب
سیستم ایمنی بدن انسان برای مقابله با ویروس جدید کرونا به خواب کافی نیاز دارد. فردی که خواب کافی نداشته است نمی تواند به خوبی با بیماری ها مقابله کند. نتیجه یک تحقیق نشان می دهد که آن دسته از افراد که خواب کافی ندارند بیشتر در معرض ابتلا به ویروس های مختلف هستند. بنا به نتیجه این تحقیق احتمال بروز علائه سرماخوردگی در کسانی که کمتر از شش ساعت در شبانه روز می خوابند چهار برابر بیشتر از دیگران است.

دانشمندان در همین راستا تاکید می کنند که خواب کافی یکی از راه های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می شود. آنها همچنین توصیه می کنند که افراد هر شب در ساعت مشخصی بخوابند و عادات خواب خود را تغییر ندهند.

سطح ویتامین دی بدن
برخی از پژوهش ها نشان می دهد که اندازه گیری سطح ویتامین دی در بدن و مصرف مکمل دارویی حاوی ویتامین دی می تواند به بدن برای مقابله با بیماری های تنفسی کمک کند.

دانشمندان با این حال تاکید می کنند که همچنان باید تحقیقات بیشتری در مورد ارتباط سطح ویتامین دی و سیستم ایمنی بدن انجام شود.

مصرف ماهی و به ویژه ماهی سومون و شیر که سرشار از ویتامین دی است می تواند به افزایش سطح ویتامین دی در بدن و در نتیجه تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

پرهیز از مصرف زیاد الکل
تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مصرف زیاد الکل می تواند بر عملکرد سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارد. بنا به نتیجه این پژوهش ها افرادی که به میزان زیاد الکل مصرف می کنند بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به بیماری های تنفسی و ذات الریه هستند.

مصرف زیاد الکل می تواند به ریه ها آسیب بزند. با این حال باید در نظر داشت که نوشیدن یک گیلاس مشروب در دوره شیوع ویروس کرونا خطرناک محسوب نمی شود.

رژیم غذایی متوازن
رژیم غذایی متوازن و ورزش از جمله عوامل موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. دانشمندان همچنین توصیه می کنند که افراد در زمان شیوع ویروس جدید کرونا از مصرف مکمل های غذایی تائید نشده خودداری کنند.

منبع: سواد زندگی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.