خبر باید «دقیق» و «صحیح» باشد

خبر باید «دقیق» و «صحیح» باشدکاشان فردا – خبر باید «دقیق» و «صحیح» باشد.

خبرگزاری «موج» پنج‌شنبه ۱۴ فروردین‌ماه، و در ساعت ۱۶:۴۰ دقیقه از قول رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، از بهبود یک‌هزار و ۸۸۴ بیمار مبتلا به کرونا خبر داد.

در همین روز و در ساعت ۱۸:۵۱ خبرگزاری شبستان از قول همان منبع از ترخیص یک‌هزار و ۸۸۱ بیمار مبتلا به کرونا در کاشان خبر داد.

اگرچه زمان انتشار خبر در سامانه خودکار ارسال خبر این دو خبرگزاری نوشته شده، اما در بدنه خیر هیچ اشاره‌ای به زمان یا بازه زمانی این اطلاعات نشده است. یعنی قید نشده که این میزان ترخیص و بهبودی متعلق به چه زمانی یا از کی تا کی بوده است، تا شاید اختلاف ۱۸۸۱ تا ۱۸۸۴ را توجیه یا اصلاح کند.

یکی از اصلی و مهم‌ترین فاکتورهای خبرنویسی «دقت» و «صحت» اطلاعات است. حتی اگر منبعی اطلاعاتی متناقض ارائه کرد، خبرنگار باید حواسش جمع‌ باشد و از منبع بخواهد مشکل «تناقض» یا «تفاوت» اطلاعات ارائه‌شده را اعلام یا اطلاعات خود را تصحیح کند.

این قاعده در مورد عموم خبرها صدق می‌کند. خبرهایی که وضعیتی بحرانی را گزارش می‌کند، یا با جان انسان‌ها سروکار دارد، به‌طریق اولی باید مورد وسواس و دقت بیشتری از طرف خبرنگار و رسانه باشد.

موارد خبر، گزارش و اطلاعات مورد اختلاف در بازه زمانی دو ماه گذشته، که منطبق با شرایط «بحران» است، فراوان بوده اما این مورد را به عنوان نمونه و صرفا برای یادآوری حساسیت ویژه کار خبری در شرایط بحران مثال زدم تا اندکی وسواس و دقت‌مان را افزایش دهیم.

در اختلاف ارقام ارائه شده، مشخص نیست که خطا از جانب منبع خبر است یا خبرگزاری در نقل خبر از منبع دچار خطا شده است. دقت داشته باشیم که این اعداد، عددهای صرفا ساده‌ای نیستند. این‌ها نشان‌گر هویت انسانی و جان انسان‌ها هستند.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیمhttps://www.instagram.com/kashanefarda

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.