صداوسیما چگونه مانع گسترش اینترنت شده است

صداوسیماکاشان فردا – چرا سرعت اینترنت کم‌وزیاد می‌شود و چرا در بعضی جاها آنتن قطع می‌شود؟ آیا این مشکلات راه‌حلی ندارد؟ چرا هر اپراتور تلفن همراه یک نقشه دارد که نشان می‌دهد پوشش دیتا و آنتن‌دهی‌اش محدود به کجا می‌شود؟

به گزارش کاشان نیوز؛ وقتی ما به اینترنت وصل شده و دیتا را ارسال می‌کنیم، دیتا باید توسط دکل‌های مخابرات به گیرنده برسد.

سرعت اینترنت شما به مودم، فاصله با اولین دکل و مقدار محتوای ارسال‌شده و بعضی موارد دیگر ربط دارد.

مهم‌ترین بخش این اتفاق دکل‌های مخابراتی هستند که به دلیل طول‌موج کوتاهی که دارند، باید در فواصل نزدیک به یک‌دیگر قرار گیرند، آن‌هم دکل‌هایی که قیمت گزافی دارند و اپراتورها باید این هزینه را صرف کرده و از مشترکین به‌مرور زمان اخذ نمایند.

در حال حاضر اپراتورها می‌توانند از فرکانس‌های ۹۰۰، ۱۸۰۰، ۲۱۰۰، ۲۶۰۰ استفاده کنند. اما باندهای فرکانسی با طول‌موج بالاتر که در اختیار صداوسیماست، نیاز به نصب دکل را به حداقل می‌رساند.

سال‌های قبل که صداوسیما دیجیتالی نبود و به‌صورت آنالوگ پخش می‌شد را یادتان هست؟ دکل‌های صداوسیما به تعداد اندکی در شهرها نصب و از طریق فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ تصاویر و برنامه‌هایش را ارسال می‌کرد. در هر شهر، یک یا دو دکل آن شهر را تحت پوشش برنامه‌های صداوسیما قرار می‌داد.

صداوسیما مدت‌هاست که از فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ استفاده نمی‌کند و آن‌ها را خالی گذاشته است اما در اختیار اپراتورهای اینترنت هم قرار نمی‌دهد.

در فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ و با دکل‌های فعلی پوشش بسیار خوبی برای اینترنت داده خواهد شد و تمامی نقاط کور محو خواهد شد و حتی در زیرزمین خانه‌ها و پارکینگ‌های ساختمان‌های بزرگ اینترنت خواهیم داشت و سرعت اینترنت به شکل قابل‌ملاحظه‌ای بالا خواهد رفت.

فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ اگر در اختیار اپراتورها قرار گیرد، هزینه تمام‌شده برای توسعه شبکه یک‌چهارم خواهد شد و این یعنی امکان ارائه خدمات بیشتر، کیفیت بهتر و هزینه کمتر.

در شرایط تحریم که صداوسیما این‌چنین از مشکلات آن صحبت می‌کند، این اقدام می‌تواند هزینه اپراتورها را به شکل چشمگیری کاهش دهد اما به دلایلی که مشخص نیست صداوسیما از در اختیار قرار دادن این دو فرکانس خودداری می‌کند.

آیا صداوسیما در این واگذاری که بیش از یک هزار میلیارد تومان می‌تواند بابت این آزادکردن فرکانس بگیرد، به دلیلی دیگر از آزادی این فرکانس‌ها خودداری می‌کند؟

آیا در شرایط کرونایی کشور استفاده از خدمات بهداشتی و پزشکی، تحصیل آنلاین دانشجوها و دانش‌آموزان، دورکاری کارمندان و فعالیت ادارات ثبت و دادگستری و دارایی … با به‌کارگیری این فرکانس‌ها بهتر نخواهد شد؟

استفاده از این فرکانس‌ها در تمام کشورهای پیشرفته در اختیار سرویس‌دهنگان اینترنت است و موضوع جدیدی نیست.

صداوسیما مانع گسترش اینترنت و بهترشدن کیفیت و کم‌شدن هزینه اینترنت شهروندان شده است. چرا؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.