موافقت مجلس با تبدیل پول ملی از ریال به تومان

پارسه واحد پول خرد ایران می‌شودکاشان فردا مجلس ایران کلیات لایحه حذف چهار صفر و تبدیل پول ملی از ریال به تومان را تصویب کرد.

اگر شورای نگهبان این لایحه را تصویب کند، پول ملی ایران بتدریج از ریال به تومان تغییر خواهد یافت و قران واحد پول خرد جدید خواهد شد. رئیس بانک مرکزی دوره اجرای این طرح را ۲ تا ۵ سال اعلام کرده است.

در این لایحه هر تومان معادل ۱۰ هزار ریال کنونی در نظر گرفته شده و هر ۱۰۰ “قران” یک تومان خواهد بود.

بیشتر بخوانیم:
+ «پارسه» واحد پول خرد می‌شود

اجرای طرح جدید، نیازمند اقداماتی نظیر چاپ اسکناس‌های جدید و جمع‌آوری اسکناس‌های قدیمی است.

اختلال در قیمت‌گذاری کالاها و سردرگمی در کوتاه‌مدت از پیامدهای احتمالی است که بعضی از کارشناسان به آن‌ها اشاره کرده‌اند.

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران دوشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه در مجلس گفت: با توجه به تورم مزمن پنج دههٔ گذشته کارایی ریال و دینار عملا ازبین رفته و در جامعه عرف اصلی تومان است و افراد جامعه در مبادلات خود از این واحد استفاده می‌کنند و حتی به جای ۵۰ هزار تومان از لفظ ۵۰ تومان استفاده می‌کنند.

طرح حذف چهار صفر از ریال و تبدیل تومان به واحد رسمی سال‌ها در کش و قوس بود اما مدتی مسکوت مانده بود تا فروردین پارسال که با پیشنهاد بانک مرکزی دوباره در دستور کار دولت قرار گرفت.

دولت ایران هدف از اجرای این طرح را رفع مشکلاتی نظیر “حجم بالای اسکناس در گردش، استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات روزمره، ‌خارج شدن سکه از چرخه مبادلات اقتصادی، افت حیثیت ظاهری پول ملی ایران در مقایسه با پول سایر کشورها و بالا بودن استهلاک اسکناس” برشمرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.