فاصله اجتماعی و فیزیکی در شرایط کنونی ضروری است

دکتر مسعود دهقانی رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشانکاشان فردا – در منطقه کاشان، کماکان اخبار بستری بیماران مبتلا به کرونا با نوسان منتشر می‌شود. یک روز هشت نفر، روز دیگر ۶ نفر، دوباره آمار بالا می‌رود. ویروس به گفته اکثر کارشناسان ویروس‌شناسی ناشناخته و درعین حال وحشی است و هوشیاری و رعایت قواعد بهداشت فردی و اجتماعی برای قطع زنجیره تا رسیدن به شرایط ایمن ضروری است.

دکتر مسعود دهقانی رئیس مرکز بهداشت شهرستان در گفت‌وگو با کاشان فردا تاکید کرد که تعداد قابل‌توجهی از مردم هنوز مواجهه با ویروس کرونا نداشته‌اند، بنابراین با برخورد با ویروس مبتلا می‌شوند و ریسک ابتلا به بیماری افزایش می‌یابد.

دکتر دهقانی با تاکید بر این‌که شناسایی زود و به‌هنگام بیماران  ضروری است؛ اعلام کرد: با شناسایی بهنگام و تشخیص این بیماران می‌توانیم از انتشار ویروس در جامعه جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: رعایت فاصله اجتماعی و فاصله فیزیکی بین افراد در شرایط کنونی ضروری است. اگر در صفوف، در اجتماعات فاصله حداقل یک و نیم متری رعایت شود، احتمال انتشار بیماری از فردی به فرد دیگری بسیار کمتر می‌شود.

ما تا الان برای جلوگیری از شیوع بیماری، روی دست ندادن و روبوسی نکردن تاکید داشتیم، اما با شناختی که از این بیماری به دست آمده، رعایت فاصله اجتماعی ضروری است؛ نه این‌که دست‌دادن و روبوسی و دست را به صورت کشیدن عامل انتقال نباشد، هست، اما بیشتر تنفسی است. لذا الان رعایت دو نکته لازم است: یکی تشخیص بیماری و قرنطینه شخص بیمار است که این کار با انجام تست «پی‌سی‌آر» از افراد مشکوک و اطرافیان مبتلایان در حال نجام است؛ در اسفند فقط در بیمارستان این تست انجام می‌شد اما الان در مرکز سپهری افراد مشکوک بررسی می‌شوند.

رئیس مرکز بهداشت کاشان با اشاره به این‌که استفاده از دستکش برای دست‌های سالم و افرادی که مطمئن هستند دست‌شان را به چشم و دهانشان نمی‌زنند الزامی نیست، استفاده از ماسک لازم دانست و گفت؛ در سالن‌های اجتماعی و گردهمایی‌هایی که در فضای بسته برگزار می‌شود ماسک‌زدن ضروری است.

دکتر دهقانی درباره استفاده از ماسک در ادارات گفت: مطابق پروتکل‌های بهداشتی، ارباب رجوع و کارمند هر دو ملزم به استفاده از ماسک و رعایت فاصله هستند. در قانون از مقامات قضایی خواسته شده در صورت گزارش تخلف، متخلفان را توبیخ کند اما گزارش این موضوع با ناظران است.

او ادامه داد: کاشان نزدیک ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و مردم باید در موضوع نظارت به ما کمک کرده و مطالبه‌گری کنند؛ یعنی وقتی به اداره و دکتر و غیره رفتند، از آنها بخواهند که ماسک استفاده کنند.

تلاش ما این است که این ابتلا ضعیف باشد
وقتی من ماسک را بردارم حرف بزنم، ترشحات از دهان خارج شده و در فضا معلق می‌شود. چشم و دهان و بینی شما ویروس را به خود می‌گیرد. استفاده از ماسک توسط فرد بیمار تا ۲۰۰ برابر از انتشار بیماری جلوگیری می‌کند. بنابراین ما توصیه می‌کنیم حتی اگر شده از همین ماسک‌های معمولی استفاده کنند تا انتشار ویروس به حداقل برسد.

دکتر دهقانی یادآور شد: چه ما بخواهیم چه نخواهیم ۶۰ تا هفتاد درصد مردم مبتلا می‌شوند. اما تلاش ما این است که این ابتلا ضعیف باشد. وقتی که حجم ویروس زیادی وارد بدن افراد شود و بدن هم ضعیف باشد، مسلما شخص دچار آسیب‌های جدی می‌شود. از طرفی دیگر تلاش ما این است که این ابتلا به کندی و در طول زمان انجام شود تا کادر درمانی بتوانند جواب‌گوی مراجعه‌کنندگان باشند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان خاطرنشان ساخت: برای آغاز به کار برخی از مشاغل نمی‌توانیم منتظر صفرشدن ویروس بمانیم، لذا روابط اجتماعی و موضوعات اقتصادی را فعال کردیم. ناچاریم که فعالیت‌های اقتصادی را ادامه بدهیم اما باید مراقبت از خودمان را هم جدی بگیریم.

دکتر دهقانی گفت: در پروتکل‌ها موظف کردند که ادارات را چه ارباب رجوع چه کارمند رعایت فاصله، داشتن ماسک، و محلول ضدعفونی‌کننده برای همه منظور کنند. این قانون است. مراجع قضایی هم اگر گزارش تخلف دریافت کرد می‌تواند اقدام و توبیخ کند، ولی گزارش‌اش را باید ناظر و بازدیدکننده بدهد.

وی افزود: در این‌جا ما ناظر هستیم، صنف هم یا مسئولان سازمان است. جمعیت کاشان بالغ بر ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر است. فکر می‌کنید در روز تولید ماسک چقدر است؟ ۸۰ هزار تا! اگر قرار باشد همه برای کارهای ضروری و معمولی خود از خانه خارج شوند، روزانه باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار ماسک تولید منطقه داشته باشیم آن هم با قیمت نازل. بنابراین شهروندان تا آن‌جا که ممکن است در منزل بمانند و آن‌جا هم که ضروری است حتما ماسک بزنند. مردم هم مطالبه‌گر شوند یعنی وقتی آمد دکتر، آمد اداره، بانک از او بخواه که شما ماسک باید زده باشی. یکی مطالبات مردم و دیگر اینکه مردم خودشان رعایت کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.