مستندنگاری از «سار صورتی» و «سسک تالابی» در ابوزید‌آباد

سسک تالابی در یخاب ابوزیدآبادکاشان فردا – همزمان با هفته و روز جهانی محیط زیست انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد موفق شد دو گونه پرنده جدید با نام‌های «سار صورتی» و «سسک تالابی» را در پناهگاه حیات وحش یخاب این شهر شناسایی و مستندنگاری کند.

مسیب صدری مدیرعامل این انجمن اعلام کرد: با این مستندنگاری، گونه‌های مشاهده و مستند‌نگاری شده پناهگاه حیات وحش یخاب ابوزید‌آباد از ۹۸ گونه به ۱۰۰ گونه افزایش یافت.

بیشتر بخوانیم:
+ مستندنگاری گونه جدید پرنده در یخاب ابوزید‌آباد
+ مستندنگاری از سه قلاده گربه شنی

صدری افزود: انجمن حامیان محیط زیست ابوزید‌آباد همچنین در بخش تنوع زیستی، از یک گونه خزنده ارزشمند و در خطر بنام «دم‌تیغی ایرانی» مستندنگاری و از «کورمار تاتاری» برای نخستین‌بار در این پناهگاه با همکاری موسسه مطالعات خزندگان و دوزیستان ایرانیان تصویربرداری کرد.

وی از وضعیت محل تخلیه و دفن پسماندهای خانگی، شبه خانگی، بیمارستانی و گاهاً صنعتی دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل در ابوزیدآباد با وجود ثبت این‌ گونه‌ها اظهار تاسف کرد و افزود: حجم بالا و شیوه‌های سنتی دفع زباله، مشکلاتی را برای ساکنین شهر ابوزیدآباد و روستاهای بخش کویرات و همچنین اکوسیستم پویای این ناحیه بوجود آورده است.

مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست ابوزید‌آباد به عملیات مالچ‌پاشی در منطقه شهریاری و حسین‌آباد در مجاورت پناهگاه حیات وحش یخاب و در زیستگاه گونه‌های ارزشمند جانوری از جمله گربه شنی، روباه شنی، کاراکال و پرندگان و خزندگان ارزشمند و همچنین گونه‌های گیاهی متنوع اشاره و یاد‌آور شد: تبعات این اقدام گریبان‌گیر مردم بخش کویرات و همچنین حیات وحش منطقه خواهد بود.

پناهگاه حیات وحش یخاب با وسعت بالای ۲۷۰ هزار هکتار با تنوع اقلیمی کم‌نظیر و با دارابودن پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی، مرز مشترک با پارک ملی کویر و مطرح‌شدن به عنوان کریدور اصلی تردد یوزپلنگ آسیایی به لحاظ زیست محیطی اهمیت فوق العاده ای در بین مناطق چهارگانه محیط زیستی ایران دارد.

۱۷ تا ۲۳ خرداد ماه به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است.

مستندنگاری سار صورتی در پناهگاه حیات وحش یخاب ابوزیدآبادکورمار تاتاری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.