انفجارهای نابهنگام نیاسر

کاشان فردا – یک فعال اجتماعی و محیط زیستی، نسبت به بهره‌برداری از معادن در نیاسر با روش‌های کهن که برای محیط زیست خسارت‌بار است واکنش نشان داد.

انفجار معادن نیاسر
محمود ساطع در اینستاگرام خود با انتشار عکس‌هایی از پراکنده‌شدن غبار انفجار‌های معادن در نیاسر نوشت: «این توده‌ی روشن بر بلندای دامنه‌ها، ابر نیست. جان زمین است که از انفجار معدن بر آسمان شده است.»

بیشتر بخوانیم:
+
معادن بلای جان آثار تاریخی نیاسر

ساطع با اشاره به شاخص‌های طبیعی، تاریخی، هنری و معماری نیاسر یادآور شده نیاسر هنوز زیبا و دلرباست، «اما ذره‌ذره از تن و کالبدش فروکاسته می‌شود. بافت تاریخی‌اش مخدوش می‌شود و سیمای طبیعی‌اش، به تاراج می‌رود.»

وی با بیان این‌که مدت‌هاست بهره‌بردای از معادن با روش‌های انفجاری منسوخ شده، و معدن‌کاران، از روش‌های نوین و همسو با طبیعت به استخراج از معادن می‌پردازند نوشته‌است: «شوربختانه، این آتش‌باری در بالادست آتشکده ساسانی و سفره‌های زیرزمینی چشمه‌ی خروشان نیاسر انجام می‌گیرد. و شوربختانه‌تر آن‌که صاحبان معادن خود از اهالی این زادبوم‌اند. و لابد نیک می‌دانند استفاده از باروت و انفجار امری منسوخ و نابهنگام است.»

این فعال فرهنگی به عواقب این بی‌توجهی‌ها اشاره کرده و هشدار داده‌است: «دیر و دور نیست فردایی که از نیاسر، “کهن باغ شهر ایران”، نه باغی برجا بماند، نه بومی و نه بری.. که دیگر نیان‌سر، نیاستر، نیسره، نیاسر؛ بی‌طبیعت، بی‌تاریخ. بی‌‌کالبد معمارانه، جایی باشد شبیه هر جایی.»

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.