جهاد کشاورزی باید در بحث آب مدیریت و نظارت داشته باشد

ساداتی‌نزاد فرازمندکاشان فردا – رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: این مجموعه باید متولی مدیریت و نظارت آب در بخش کشاورزی باشد، اما متاسفانه دستگاه‌های دیگر در این زمینه مدیریت می‌کنند.

مهرداد مرادمند پنج‌شنبه در نشست کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی کاشان افزود: قانون توزیع عادلانه آب، موضوع اسناد آب و متولی توزیع آن را بخش کشاورزی دانسته اما تا زمانی که وزرات نیرو بر این مهم مدیریت داشته باشد، وضع به همین صورت است.

بیشتر بخوانیم:
+ سال آبی‌ ـ ‌زراعی آینده کم‌باران و خشک خواهد بود

وی بیان کرد: جهاد کشاورزی از سال‌های دور این سیاست را در پیش گرفته است که زیاد مداخله نکند و به دنبال گرفتن اختیارهای قانونی نباشد و در حال حاضر نیز که شرایط آبی کشور بسیار سخت شده است، صلاح نمی‌داند ورود پیدا کند.

رئیس اتاق بازرگانی کاشان نیز با اشاره به کاهش میزان آب‌دهی چاه‌های کشاورزی این منطقه تاکید کرد: برای کنترل و نظارت بر آب چاه‌های کشاورزی باید چاه‌های غیرمجاز بسته شود.

محمود تولایی افزود: کشاورز بر اساس میزان آب‌دهی چاه نسبت به لوله‌ و شبکه‌گذاری برای آبیاری قطره‌ای و بارانی برنامه‌ریزی و اقدام کرده است اما هنگامی که میزان آب‌دهی چاه به نصف کاهش می‌یابد، منابع و تجهیزات کشاورزی نیز از بین می‌رود.

وی بخش کشاورزی امروز کشور را موتور محرکه اقتصاد برشمرد و اظهار داشت: سایر بخش‌های اقتصادی منفی هفت و هشت هستند و تنها بخشی که ما را به صفر یا منفی ۲ می‌رساند، کشاورزی است.

بیشتر بخوانیم:
+ باید محصولات آب‌بر را وارد کنیم

نماینده کاشان و آران‌وبیدگل نیز بر توسعه کشت گلخانه‌ای در این منطقه تاکید کرد و گفت: کشت گل محمدی و بخش‌ دام‌پروری هم باید گسترش یابد.

سید جواد ساداتی‌نژاد با اشاره به وجود ظرفیت پرورش ماهی در آب‌های شور به ویژه گونه تیلاپیا اضافه کرد: با پرورش این ماهی در منطقه اشتغال ایجاد می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم ظرفیت‌های نقاط کویری آران و بیدگل را یادآور شد و بیان کرد: می‌توان در بند ریگ از توابع این شهرستان برای نمونه نخل به صورت دیم کشت شود که این مهم موجب افزایش درآمد مردم نیز خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.