مرمت مسجد علی قهرود

مسجد علی قهرودکاشان فردا – رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از انجام عملیات مرمتی در مسجد علی قهرود خبر داد.

مهران سرمدیان گفت: کنترل و پاک‌سازی موریانه‌ها و مرمت این مسجد، با اعتباری افزون بر ۵۰ میلیون تومان با بخشی از کمکی که هیئت امنا مسجد از خیرین جذب کرده بودند به علاوه بخشی از اعتبار از طریق موقوفات مسجد انجام شد.

عباس متولی معاون میراث فرهنگی این اداره نیز در این خصوص گفت: نوع ساختار و همچنین مصالح به کار رفته در ساخت مسجد به مرور زمان باعث شده بود تا این بنا در معرض آسیب‌ قرار گیرد.

بیشتر بخوانیم:
+ معدن آهن نباید چشمه‌های قهرود را خشک کند

به گفته وی شبستان مسجد در چهار جهت اصلی، ۹ غرفه به عمق تقریبی ۲ متر دارد که سقف آن با استفاده از ۵ تا ۶ تیر چوبی به طول ۴ متر ساخته شده است. همچنین جهت کلاف‌کشی قوس‌های سقف شبستان از ۱۲ الوار چوبی به طول تقریبی ۵ متر استفاده شده است. در این قسمت در برخی از غرفه‌ها آسیب موریانه باعث ایجاد ترک‌هایی در سقف شده بود.

متولی اقدامات انجام‌شده در مرمت این مسجد را شامل؛ پاکسازی گرد و غبار از سطوح با برس نرم، تمیزکاری چوب‌ها با استفاده از محلول آب و الکل، تزریق محلول سم به داخل شکاف‌ها، تثبیت اولیه چوب‌ها، بتونه‌کاری و پرکردن شکاف‌ها، تثبیت نهایی و همچنین تعویض تیرهای کاملا آسیب‌دیده عنوان کرد.

مسجد علی قهرود یکی از بناهای دوره ایلخانی شهرستان کاشان است. این مسجد تاریخی که ۵ آذرماه ۸۰ به شماره ۴۲۲۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است، در بخش مرکزی بافت قدیم روستای قهرود قرار دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.