کدام مقصرند: بنیاد شهید، مراکز درمانی یا بیمه دی؟

بنیاد شهیدکاشان فردا – رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس به روزنامه خراسان گفته: «بنیاد شهید و امور ایثارگران مبلغی حدود ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان بدهکار است.»

مبلغی که در سال‌های اخیر بیشتر به واسطه تاخیر در پرداخت هزینه‌های درمانی، معوقات بیمه و بیمه تکمیلی روی هم تلنبار شده است.

همچنین اختصاص نیافتن به‌موقع بودجه مورد نیاز این نهاد توسط دولت، باعث شده است، بدهکاری این نهاد به بیمه دی، دانشگاه آزاد و … بر دغدغه‌ها و گرفتاری‌هایش بیفزاید.

«سعید اوحدی» حدود یک‌ماهی است که رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شده و قول داده است که تا شهریورماه، بدهی‌های این نهاد را پرداخت کند. برای این‌که بدانیم آیا او می‌تواند جامه عمل به ادعای خود بپوشاند یا نه، دست‌کم باید تا یکی دو ماه دیگر صبر کرد.

اما اگر ایشان موفق شد این مشکل بزرگ را در این نهاد حل کند، نصف راه را رفته و نیمه دیگر و مهم‌تر راه اتخاذ سیاست‌ها و استراتژی‌هایی است که دوباره چنین بدهی‌های کلانی در این مجموعه ایجاد نشود و مشکل برای بیمه، مجموعه‌های درمانی و آموزشی و نهایتا خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران ایجاد نشود.

این بدهی، مشکلات عمده‌ای برای طرف‌های قرارداد با این مجموعه و دریافت‌کنندگان این خدمات به‌وجود آورده که اصلاح آن‌ها کمی مشکل و زمان‌بر است و نیاز به اعتمادسازی میان طرفین دارد.

یعنی بنیاد شهید باید به طرف‌های خود و از جمله مهم‌ترین آن‌ها «بیمه دی» این اعتماد را بدهد که از این پس فاکتورهای این بیمه بدون تاخیر یا با کمترین تاخیر پرداخت خواهد شد، تا این بیمه هم با خیالی آسوده با ارائه‌کنندگان خدمات درمانی مثل بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، آزمایش‌گاه‌ها و … قرارداد دوباره ببندد تا فرایند دریافت خدمات از این مراکز برای خانواده معظم شهدا و ایثارگران تسهیل شود.

دشواری مراکز درمانی برای بستن قرارداد با بیمه دی 
در حال حاضر اکثر مراکزی که پیش از این مستقیم خدمات مشمول بیمه به ایثارگران ارائه می‌کردند، قرارداد‌های خود را تمدید نکرده و به ایثارگران در قبال ارائه خدمات فاکتور ارائه می‌کنند تا آن‌ها فاکتورها را به «بیمه دی» ارائه کرده و پس از یک فرایند زمان‌بر و البته همراه با مشلات عدیده هزینه‌های خود را دریافت ‌کنند.

بیمه دی برنده مناقصه بنیاد شهیدجدای از مشکلاتی که در سطح کلان برای مدیریت بالادستی بنیاد شهید و امور ایثارگران وجود داشته تا به این بدهی و مشکل سنگین منجر شود، اغلب مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران در سطوح پایین‌تر هم انصافا بلد نبودند همین بودجه در اختیار را بهینه مدیریت و مصرف کنند تا به مشکلات کلان اضافه نشود.

به عنوان نمونه شهرداری کاشان حدود یک‌سال پیش اعلام کرد که: «بنیاد شهید و امور ایثارگران کاشان بیش از ۶۰۰ میلیون تومان به این نهاد بدهکار است.» این بدهی بابت مرمت و تجهیز گلزار شهدا در آرامستان دارلسلام گلابچی کاشان ایجاد شده است.

یعنی مدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران کاشان، قادر به تشخیص این اولویت نبوده که در شرایط حاضر سلامتی یک جانباز، آزاده یا پدر و مادر شهید، از مرمت گلزار شهدا اولویت بیشتری دارد و مرمت و تجهیز گلزار شهدا را می‌توان پس از تضمین سلامتی خانواده‌های مظلوم آن‌ها هم انجام داد.

این بی‌تدبیری فقط به گلزار شهدای کاشان محدود نیست و عمدتا در سطح شهرستان کاشان این ساماندهی و تجهیز انجام شده و داستان تاسف‌بار آن‌جاست که در برخی از گلزارها این ساماندهی بدون رضایت اولیا شهدا و حتی متولیان امور شهر یا روستا انجام شده است.

کاشان فردا بیش از یکسال پیش در پی ایجاد مشکلاتی برای ایثارگران کاشان، سعی کرد در گزارشی به این موضوع بپردازد. اکثر پزشکان، داروخانه‌ها و مراکز درمانی که قرارداد خود را با بیمه دی تمدید نکرده بودند، بدهی «بیمه دی» یا تاخیر طولانی در تسویه فاکتورها از سوی این بیمه را دلیل عدم تمدید قرارداد خود اعلام کردند.

تنها داروخانه طرف قرارداد در کل منطقه کاشان و آران و بیدگل در آن زمان هم گفت: که قرارداد خود را تمدید نخواهد کرد.

مدتی بعد چند داروخانه با بیمه دی قرارداد بستند، اما فقط نسخه‌ها با داروی ایرانی را می‌پیجیدند و اگر بیماری تقاضای دریافت داروی خارجی داشت، باز هم همان پروسه خرید نقدی و فاکتور و ارائه فاکتور به بیمه به جریان می‌افتاد.

بدهی سنگین بنیاد شهید به بیمه دی
«بیمه دی» بدهی سنگین بنیاد شهید به آن مجموعه را دلیل تاخیر تسویه و پرداخت هزینه‌ فاکتورها اعلام کرد. در این میان تلاش کاشان فردا برای تماس با رئیس بنیاد شهید و امور ابثارگران کاشان که یک طرف اصلی این گزارش و پرسش و پاسخ بود، به جایی نرسید و گزارش نیمه رها شد.

مقصر این پروسه در کلان کدامیک از این‌ها هستند، امری است که مجلس با رئیس جدید بنیاد شهید در جریان گذاشته و در حال بررسی است. اما موضوع مهم‌تر از یافتن مقصر و حل مشکلات دیروز، مدیریت امور امروز با چراغ راه دیروز است تا مشکلات دوباره ایجاد نشود.

شاید بدهی ۶۰۰ میلیون تومانی بنیاد شهید کاشان به شهرداری، در مقابل بدهی بیش از  ۸ هزار میلیارد تومانی مدیریت کلان این نهاد مبلغ چشم‌گیری نباشد. اما آن مبلغ کلان از جمع ریز‌ریز این مبالغ خرد به وجود آمده و اگر هر مدیری در حوزه مدیریتی خودش استقلال مدیریتی داشته و تلاش کند اقدامات مدیران دیگر را طابق‌التعل‌به‌النعل رونویسی و اجرا نکند، آن مبالغ درشت ایجاد نمی‌شود و خودنمایی نمی‌کند.

به قول قدما جلو ضرر را از هرجا که بگیری استفاده است. اکنون با توجه قولی که «سعید اوحدی» رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برای تسویه بدهی‌های این بنیاد تا پایان شهریورماه داده، انتظار می‌رود رئیس بنیاد شهید و امور ابثارگران کاشان نسبت به عقد قراردادهای جدید با مراکز درمانی با اعتماد‌سازی لازم اقدام و زین پس برنامه‌های آن بنیاد را با توجه به بودجه در اختیار با اولویت مناسب هزینه کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.