ثبت مراسم عید غدیر کاشان در فهرست میراث ناملموس کشور

مراسم عید غدیر کاشان در فهرست ناملموسکاشان فردا – رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از ثبت مراسم عید غدیر این شهرستان در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد.

مهران سرمدیان در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه “عید سعید غدیر در کاشان به صورت ویژه برگزار می‌شود” افزود: در این عید سادات کاشانی همانند عید نوروز خانه‌تکانی کرده، خرید می‌کنند و فراتر از عید نوروز است و از سوی دیگر نیز افراد مختلف در عید غدیر از سلاله سادات عید بازدید و عیادت می‌کردند.

بیشتر بخوانیم:
+ مهارت پخت خوراک آیینی لوبیا سرکه شیره کاشان در فهرست آثار ملی ثبت شد

سرمدیان با بیان اینکه کاشان در بسیاری از شاخص‌ها و آیین‌ها حرف دارد، گفت: سال گذشته مطالعات در زمینه عید غدیر انجام شد و پس از ثبت در مرحله استانی به وزارت‌خانه ارسال شد و با بررسی‌های صورت گرفته با شماره ثبت۲۰۶۹ به ثبت ملی آثار ناملموس کشور رسید.

وی با بیان اینکه “سادات در روز عید غدیر درب منزلشان باز است” تصریح کرد: اگر ذریه سادات درب منزلشان بسته باشد نشان می‌دهد که امکان پذیرایی از شهروندان ندارند و مردم نیز اعتقاد دارند تا از سادات عیدی بگیرند و این عیدی نیز تا سال آینده نگه می‌دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان با بیان اینکه “دید و بازدید در عید غدیر از عید نوروز در کاشان مهم‌تر است” تاکید کرد: جنب و جوش خاصی در عید غدیر در کاشان است و همه برای دیدن سادات برنامه‌ریزی می‌کنند و همین موضوعات باعث شده است تا عید غدیر را در کاشان به ثبت ناملموس کشور برسانیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.