واکسن کرونای ایرانی آبان ۱۴۰۰ در دسترس خواهد بود

واکسن کرونا (کووید-۱۹کاشان فردا دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در مورد وضعیت تولید واکسن کرونا در ایران گفت: اکنون واکسن ایرانی کرونا فاز حیوانی را شروع کرده و اگر همه مراحل را پاس کند، ممکن است آبان سال آینده به دست آید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران رئیسی اظهار کرد: ۱۴۸ واکسن در دنیا در مرحله ابتدایی و پیش‌بالینی هستند. سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با واکسن کرونا به شرکت‌های تولیدکننده اجازه داده به طور استثناء در مورد کووید ۱۹، فاز اول و دوم یا فاز دوم و سوم را ادغام کنند تا زمان کوتاه شود.

وی تاکید کرد: روسیه این مراحل را به طور کامل طی نکرده و تاییدیه نگرفته است. تنها یک واکسن چینی کرونا برای یک سال مجوز گرفته است که فقط برای ارتش چین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانیم:
+ موفقیت واکسن ایرانی کرونا در تست حیوانی

وی افزود: در فاز یک واکسن بر روی گروه کوچکی از افراد داوطلب تست می‌شود که هدف اصلی این اقدام، نخست تست ایمن‌ی خود واکسن است که افراد را دچار شوک نکند و دوم اینکه این واکسن برای بدن انسان ضرر ندشته باشد.

دکتر رئیسی اضافه‌کرد: در فاز دوم هدف این است که علاوه بر اهداف فاز یک، واکسن بر روی گروه بزرگ‌تری تست می‌شود که شامل چند صد نفرند. در این فاز یک هدف دیگر هم وجود دارد و آن این است که دوز و میزان واکسن را مشخص می‌کنند. یعنی چه میزان از واکسن باید وارد بدن شود تا ایمنی ایجاد شود.

به گفته وی در فاز سوم واکسن بر روی چندین هزار نفر واکسن را امتحان می کنند. این فاز ویژگی خاصی دارد که این است که یک گروه کنترل دارد. یعنی به عده‌ای واکسن را تزریق کرده و به عده‌ای هم ماده دیگری تزریق می‌کنند تا اثربخشی واکسن را بسنجند. اگر این مرحله موفق بود واکسن وارد فاز دریافت تاییدیه می‌شود که بعد از دریافت تاییدیه وارد تولید انبوه می‌شود.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.