شورای امنیت درخواست آمریکا برای بازگشت تحریم‌های ایران را رد کرد

نشست شورای امنیت سازمان مللکاشان فردا – رئیس شورای امنیت سه‌شنبه ۴ شهریورماه با درخواست دولت آمریکا برای بازگردان همه‌ تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران مخالفت کرد.

به گزارش یورونیوز، تصمیم رئیس دوره‌ای شورای امنیت با درخواست ایالات متحده خشم و انتقاد سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد را برانگیخت. کلی کرافت، پس از اظهارات سفیر اندونزی درباره عملی‌نبودن بازگشت تحریم‌های ایران با توجه به مخالفت ۱۳ عضو شورای امنیت، مخالفان قطعنامه‌ پیشنهادی کشورش را حامی «تروریست‌ها» معرفی کرد.

دیان دیجانی، سفیر اندونزی که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را برعهده دارد، تاکید کرده که شورا به‌واسطه مخالفت ۱۳ عضو خود در موقعیتی قرار ندارد که بتواند بیش از آنچه ایالات متحده می‌خواهد در این مسیر گام بردارد.

بیشتر بخوانیم:
+ تمام رشته‌های اتاق هشتم با تحریم‌ها پنبه شد

در پی اقدام یکجانبه ایالات متحده در فعال کردن مکانیسم حل اختلاف گنجانده شده در برنامه جامع اقدام مشترک،‌ برجام کلیه اعضای شورای امنیت به جز جمهوری دومینیکن به ریاست این شورا اطلاع دادند که از نظر آنها اقدام آمریکا با توجه به خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ غیرقانونی است.

جدا از روسیه و چین که به شدت مخالف اقدام آمریکا هستند، دیگر کشورهای عضو از جمله فرانسه،‌ ایالات متحده را عضو توافقنامه هسته‌ای نمی‌دانند و بر مخالفت سیزده عضو شورای امنیت با بازگردان تحریم‌های ایران تاکید کرده‌اند.

از سوی دیگر سفیر نیجر،‌ کشوری که پس از اندونزی در ماه سپتامبر ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده خواهد گرفت در نامه‌ای مشترک با سفرای آفریقای جنوبی،‌ تونس و سنت وینسنت و گرنادین‌ها ضمن اشاره به این موضوع که آمریکا دیگر عضوی از توافقنامه برجام محسوب نمی‌شود،‌ بر واجد شرایط نبودن ایالات متحده جهت فعال کردن مکانیسم ماشه و برگرداندن تحریم‌های ایران تاکید کرده است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که ریاست آتی شورای امنیت نیز با درخواست آمریکا برای اقدام علیه ایران موافقت نخواهد کرد.

کلیه اعضای شورای امنیت به جز جمهوری دومینیکن پیش از این نیز با پیشنهاد ایالات متحده آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالفت کرده بودند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.