جان، ارزان نیست!

محمود ساطع کنشگر فرهنگی اجتماعی کاشانکاشان فردا – پانزدهم شهریور ۹۹، شماری از دانش‌آموزان و معلمان کشورمان راهی مدارس شدند. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که بسیاری از مدارس‌، فاقد امکانات حداقلی برای نظارت، کنترل و پیشگیری از ویروس کرونا هستند.

نویسنده، خود فرهنگی است و با حضور در چند مدرسه، هنرستان و دبیرستان، و تماس با تعدادی از مدیران محترم شهرستان کاشان، این یادداشت را می‌نویسد.

متاسفانه بیشتر مدارس ما، هم‌چنان فاقد امکانات اولیه بهداشتی هستند و گویی ضرورت یا امکانی برای هزینه‌کردن در حوزه بهداشت و درمان نداشته‌اند.

تهیه و خرید امکانات بهداشتی پیشگیرانه از کرونا، امری ضروری است که می‌بایست با یاری سایر نهادهای عمومی انجام می‌پذیرفت. اکنون نیز علاوه بر گندزدایی روزانه، ضرورت دارد افشانه‌های الکلی و طبی در ورودی مراکز آموزشی، ورودی سالن‌های مدارس و ورودی کلاس‌های درس نصب شوند. در بسیاری از مدارس، این افشانه‌ها هنوز وجود ندارد.

بیشتر بخوانیم:
+ علم بهتر است یا سلامتی

مسأله ضروری دیگر، وجود تب‌‌سنج‌های دیجیتالی و لیزری در مدارس است. متاسفانه خرید تب‌سنج‌های دیجیتالی در مدارس لازم دانسته نشده و استفاده از آن‌ها، جزو موارد الزامی پروتکل نیست.

تجربه روزانه نشان می‌دهد علیرغم شدیدترین تدابیر و هشدارها، دانش‌آموزان ممکن است در کلاس درس، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند، اما در زنگ‌های تفریح، در حیاط و راهرو، با هم تماس داشته و امکان رعایت فاصله‌گذاری توسط آن‌ها، منطقا وجود ندارد.

پس ضروری است در ورودی مراکز، روزانه از دانش‌آموزان، معلمان و سایر واردین، تست تب‌سنجی گرفته شده و در صورت عادی‌بودن دمای بدن افراد، امکان ورودشان را تایید کنند.

در شرایطی که مدارس، بدون خرید این امکانات و اتخاذ تدابیر جدی، بازگشایی شده‌اند، ضروری است در کوتاه‌ترین زمان، ستاد مبارزه با کرونا، فرمانداری، شورای اداری، خیرین سلامت و همه‌ی نهادهای عمومی شهرها به یاری آموزش و پرورش شتافته و مراکز آموزشی را در تهیه اقلام پیشگیری از کرونا، یاری رسانند.

بازگشایی مدارس و توکلت علی‌الله، برای جوامعی چون نیوزلند مفید است که از آغاز کرونا تاکنون، تنها بیست و چند نفر تلفات جانی داشته‌اند، نه برای سرزمینی که روزانه بیش از صد نفر، جان خود را از دست می‌دهند.
لطفن فرزندان‌مان را بدون تمهیدات پیشگیرانه از کرونا، به آوردگاه مرگ فرا نخوانید.

محمد ساطع ـ کاشان نیوز

از این نویسنده:
+ به تماشای آرنجن

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.