بیش از یک میلیارد آواره در جهان تا ۳۰ سال دیگر

خطر آوارگی بیش از یک میلیادنفر تا سال ۲۰۵۰کاشان فردا – اندیشکده موسسه اقتصاد و صلح در گزارش جدید خود پیش‌بینی کرد رشد سریع جمعیت، فقدان دسترسی به آب و غذا، قرار داشتن در معرض بلایای طبیعی باعث خواهد شد بیش از یک میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰ در جهان آواره شوند.

به گزارش ایسنا، این مطالعه با استفاده از داده‌های سازمان ملل و منابع دیگر، هشت تهدید زیست محیطی را ارزیابی کرده و کشورها و مناطق بیشتر در معرض خطر را پیش‌بینی می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد با پیش‌بینی افزایش جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۱۰ میلیارد نفر، تشدید تقلا برای منابع و دامن‌زدن به درگیری‌ها ممکن است ۱.۲ میلیارد نفر که در مناطق آسیب‌پذیر آفریقای جنوبی و آسیای میانه و خاورمیانه زندگی کنند، مجبور به مهاجرت شوند.

عوامل زیست محیطی و درگیری منجر به آوارگی حدود ۳۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ میلادی شده است.

بنیانگذار موسسه اقتصاد و صلح اظهار داشت: این نه تنها در کشورهای در حال توسعه بلکه در کشورهای پیشرفته نیز تأثیرات عظیم اجتماعی و سیاسی خواهد داشت، زیرا جابجایی گسترده منجر به جریان بیشتر پناهندگان به پیشرفته‌ترین کشورها خواهد شد.

این موسسه تهدیدات را به دو دسته گسترده تقسیم می‌کند: عدم امنیت غذایی، کمبود آب و رشد جمعیت در یک گروه و بلایای طبیعی از جمله سیل، خشک‌سالی، طوفان‌ها، افزایش سطح دریا و افزایش دما در گروه دیگر.

تحلیل‌های بیشتر ارزیابی می‌کند که هر یک از حدود ۱۵۰ کشور با چه تعداد تهدیدی روبه‌رو هستند و ظرفیت آن‌ها در برابر این تهدیدات چیست.

به گفته کارشناسان، در حال حاضر نسبت به ۵۰ سال پیش ۶۰ درصد آب شیرین کمتری در جهان در دسترس است، در حالی که پیش‌بینی می‌شود در ۳۰ سال آینده تقاضا برای مواد غذایی ۵۰ درصد افزایش یابد که عمده آن ناشی از گسترش طبقه متوسط در قاره آسیا است.

بنا بر گزارش رویترز، این عوامل، همراه با بلایای طبیعی که فقط به دلیل تغییرات آب و هوایی احتمال افزایش تعداد دارند، به این معنی است که تا سال ۲۰۵۰ میلادی حتی کشورهای با ثبات نیز آسیب‌پذیر هستند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.