کشف سند حریم حدود ۲۵ هکتار از اراضی سیلک

کشف سند تعیین حدود 25 هکتار از اراضی حریم سیلککاشان فردا – سرپرست پایگاه میراث جهانی محوطه باستانی سیلک گفت: تازگی سندی مربوط به سال ۱۳۳۳ کشف‌شده که ۲۵ هکتار از اراضی حریم سیلک را به عنوان زمین‌های دولتی تعیین حدود کرده و این سند اکنون در حال تکمیل روال قانونی تبدیل به تک‌برگی است.

سید جواد حسین‌زاده به رادیو کاشان گفت: در این سند با حفظ عرصه سیلک به کشاورزان اجازه می‌دهد که به عنوان رعیت فعالیت کنند.

بیشتر بخوانیم:
+ صدور ۱۸ مورد حکم تخریب املاک در حریم سیلک

وی افزود: افزون بر ۸۰٪ تصرفات حریم سیلک بدون سکونت دائمی اهالی، از نوع خانه باغ یا ویلاهایی است که صرفا برای تفریحات پایان هفته استفاده می‌شود و این نوع کاربری بی‌توجهی به اهمیت تهدید میراث ملی کشور است.

حسین‌زاده حریم‌های سیلک را به دسته‌های مختلف تقسیم کرد و گفت: حریم درجه یک و عرصه با اعمال محدودیت‌های کامل، به شعاع ۵۰ در ۷۰ متر بوده که تنها برای انجام فعالیت‌های سبک کشاورزی مجاز است و ساخت‌وسازها در حریم درجه دو تا ۷ و نیم متر و در حریم درجه سه تا ۱۰ و نیم متر محدودیت ارتفاع دارد.

سرپرست پایگاه میراث جهانی محوطه باستانی سیلک این محوطه را محصورشده در میان باغ‌ها و اراضی کشاورزی دانست و تاکید کرد: همه این مزارع و باغ‌ها در عرصه و حریم درجه یک قراردارد و ادامه کشت و زرع به شرط عدم تغییر کاربری و عدم ساخت‌وساز مجاز است و در صورت خرید و فروش این اراضی فقط باید به عنوان کاربری کشاورزی معامله شود.

حسین‌زاده از آغاز کاوش‌ها در یک محوطه تاریخی زیرزمینی کاشان طی یکی دو ماه آینده خبر داد و گفت: این کاوش زوایای پنهان زندگی مردم کاشان در قرون ششم و هفتم هجری قمری را آشکار خواهد کرد.

به گفته وی؛ ثبت جهانی سیلک، توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این محوطه به صورت ایجاد یک مرکز فرهنگی تاریخی متناسب با استانداردهای روز و تبدیل سیلک به سایت موزه منسجم از جمله برنامه‌های مهم پنج ساله پایگاه میراث جهانی در تعامل با دفاتر کل این پایگاه‌ها و ارگان‌های شهری است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.