اتاق آبی

اطاق آبیکاشان فردا«اطاق آبی» نام کتابی از «سهراب سپهری» به نثر است که تقریبا ۱۰ سال پس از مرگ سپهری برای نخستین‌بار با ویرایش «پیروز سیار» از سوی انتشارات سروش منتشر شد.

«اطاق آبی» به نثر نگاشته شده‌ و شامل مطالبی درباره‌ی خاطرات و برداشت‌های فیلسوفانه «سپهری» از دوران کودکی است که در سال‌های آخر حیات شاعر نوشته شده‌است.

بیشتر بخوانیم:
+ هشت کتاب سپهری به ترکی استانبولی ترجمه شد

این کتابِ تقریبا مختصر، حاوی سه بخش «اتاق آبی»، «معلم نقاشی ما» و «گفت‌وگو با استاد» است. بخش عمده هر سه بخش کتاب به نوعی حدیث نفس سپهری و با تمرکز بر دوران کودکی است.

بخش «اتاق آبی» در بردارنده خاطرات دوران کودکی سهراب سپهری است که در بیان با عرفان شرقی تلفیق شده و مخاطب عمومی به سادگی نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

اگرچه نثر سپهری در این کتاب نثری روان و سلیس است، اما با توجه به این‌که متن نهایی نتیجه یادداشت‌های پراکنده سپهری بوده و در زمان حیات، خودش موفق به تنظیم نهایی آن نشده و متن از روی یادداشت‌های نامنظم سپهری تنظیم شده است، بیشتر و بهتر کسانی می‌توانند با آن ارتباط مناسبی برقرار کنند که پیش‌زمینه‌ای از آشنایی با عرفان شرق، اسطوره‌ها و نمادها و ادبیات و واژگان آن داشته باشند.

اما بخش «معلم نقاشی ما» بخشی است که نوعی نگاه طنز و گاه آغشته به ریشخند به معلم و تکلیف و مدرسه دارد. این متن اگرچه نگاه غلیظ «آرمان‌گرایانه»‌ دارد اما نمی‌توان از کنار نثر روان، پخته و شیرین آن به سادگی گذشت.

یادداشت‌هایی از بخش «معلم نقاشی ما» از کتاب اتاق آبی انتخاب و به مرور با همین عنوان در این‌جا منتشر خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.