مطالعات تهیه ضوابط اختصاصی بافت تاریخی کاشان آغاز شد

عباس متولیکاشان فردا – مسئول حفظ و احیا و معاون اداره میراث فرهنگی ‌کاشان از آغاز دور نخست مطالعات تهیه ضوابط اختصاصی بافت تاریخی کاشان به صورت پلاک به پلاک با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، عباس متولی گفت: شهرستان کاشان دارای سه بافت تاریخی شامل بافت مرکزی، فین بزرگ و راوند به مساحت حدود ۶۰۰ هکتار است که با توجه به گستردگی و وسعت آنها مرحله نخست مطالعات تهیه ضوابط اختصاصی از بافت مرکزی شروع می‌شود.

بیشتر بخوانیم:
+ نورافشانی‌ تاریخ و سنت و فرهنگ در چلچراغ توسعه

وی تصریح کرد: کاشان جزو ۱۶۸ شهر کشور است که محدوده بافت‌های تاریخی آن تعیین و مصوب‌شده ولی برای تهیه ضوابط اختصاصی جزو نخستین شهرهای پیشگام ایران خواهد بود.

متولی با بیان اینکه مطالعات تهیه ضوابط اختصاصی بافت تاریخی کاشان در دو مرحله انجام خواهد شد، افزود: دور نخست این مطالعات با برنده‌شدن شرکتی با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان آغاز شده تا بتوانیم پس از آن برای ساماندهی و صیانت از بافت تاریخی برنامه‌ریزی کنیم.

معاون میراث فرهنگی کاشان خاطرنشان کرد: به‌زودی همکاری‌هایی با دانشگاه شهید بهشتی تهران برای پروژه‌های مطالعاتی در قالب پایان‌نامه دانشجویان ارشد نخبه و راهنمایی اساتید آن‌ها روی محله‌های قدیم کاشان برای ثبت ملی و احیای بافت آغاز خواهیم کرد.

به گفته متولی به تازگی مطالعه روی محله سوریجان توسط این دانشگاه انجام شده است.

وی با اشاره به تشکیل پرونده برای ثبت ملی مرکز محله‌های سوریجان، گذر محله و کِلِهَر کاشان خاطرنشان کرد: تاکنون مرکز محله‌های پنجه‌شاه، محتشم، درب باغ، طاهر و منصور، درب باغ و کوشک صفوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.