حفاظت و مراقبت از کوهستان امر مهمی در پایداری طبیعت است

سید تقی عمارتی کوهنورد و فعال محیط زیستکاشان فردا – یک فعال زیست محیطی با بیان این‌که کوهنوردان علاقه‌مند به طبیعت بیش از ۵۰ کیلو زباله از مسیر قله کرکس پاک‌سازی کردند تاکید کرد: حفاظت و مراقبت از کوهستان امر مهمی در پایداری طبیعت است.

سید تقی عمارتی نوش آبادی به پانا گفت: حضور گسترده و بی‌ضابطه شهروندان، خطری است که محیط‌های طبیعی را تهدید می‌کند و هرچه به این میزان جمعیت افزوده شده، آلودگی و نابودی محیط زیست و منابع طبیعی نیز بیشتر شده است.

وی افزود: جامعه جهانی، کوهستان را محیطی بسیار حساس و شکننده معرفی کرده است، اما متاسفانه برخی شهروندان به واسطه سهل‌انگاری و خودخواهی، هیچ توجهی به این هشدارها نداشته و به رفتار خرابکارانه خود ادامه می‌دهند.

عمارتی تصریح کرد: ما در مسیر کوهستان به طبیعت‌گردها و به ویژه کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهیم که بیش از ۹۰ درصد آب شرب کشور از مناطق کوهستانی تامین می‌شود بنابراین با توجه به این‌که ایران در کمربند خشکی قرار گرفته و بحران آب کشور را تهدید می‌کند، حفاظت از آن‌ها امری مهم و اجتناب‌ناپذیر است.

فاتح ۷۴ ساله «البروس روسیه» گفت: گردشگران باید ضامن جمع‌آوری زباله‌های تولیدی خود باشند، زیرا حجم زیاد زباله در محیط‌های کوهستانی، منابع آب کشور و گونه‌های جانوری را تهدید می‌کند و حتی یک بطری شیشه‌ای وقتی در کنار یک بوته خشک باشد، می‌تواند باعث آتش‌سوزی مراتع شود.

وی افزود: ما به همنوردان می‌گوییم به شکرانه برخورداری از نعمت طبیعت پاک و سلامتی خود، زباله‌هایشان را در کوه رها نکنند. زباله‌های خشک بیشترین حجم زباله‌های کوهستان به خصوص بطری‌های آب و نوشابه است در حالیکه با یک قمقمه ساده می‌توان از تولید حجم زیادی از زباله جلوگیری کرد.

عمارتی تصریح کرد: هفته گذشته نیز همراه با کوهنوردان دوستدار طبیعت، از مسیر ۱۵۰۰ متری کوهستان روستای خنب در کاشان، بیش از ۴۰ کیلو زباله جمع‌آوری کردیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.