دستور دهید وضعیت بحرانی کاشان درک و اعلام شود

سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکیکاشان فردا – سخنگوی وزارت بهداشت، در حالی از اعمال محدودیت‌های شدید در ۴۳ «شهرستان بحرانی» کشور بر اساس آمار ابتلا به کرونا از روز دوشنبه، پنجم آبان‌ماه، به مدت یک هفته خبر داده که خوشبختانه نام شهرستان کاشان در این لیست نبود.

نبودن نام کاشان در این لیست از جهتی موجب خوشحالی و خوشبختی است، ولی این خوشحالی خیلی پایدار نمی‌ماند و بلافاصله زمانی که آمار روزانه فوتی‌ها و بستری‌ها و تست‌های مثبت را از دانشگاه علوم پزشکی می‌گیریم، شادی‌ِمان رنگ می‌بازد و دچار سردرگمی می‌شویم.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت اگر در دو هفته گذشته به ازای هر صد هزار نفر جمعیت در شهرستانی، به طور میانگین ۳ نفر بستری شده باشند، این شهرستان در ردیف شهرستان‌های با وضعیت قرمز قرار می‌گیرد.

آمار روزانه منتشر‌شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، حکایت از این دارد که کاشان از وضعیت قرمز خارج شده، و از مرز بحران نیز گذشته است.

طی ۱۵ روز گذشته بیش از ۶۶۰ نفر بیمار کرونایی در کاشان بستری شده‌اند. اگر آمار فوتی‌ها را هم که در این مدت از مرز ۶۰ نفر گذشته‌اند (بدون در نظر گرفتن ضریب واقعی دو برابری مورد ادعای دکتر حریرچی معاون کل وزیر بهداشت) را نیز مورد توجه قرار دهیم؛ کاشان از شرایط قرمز عبور کرده و به مرز بحران رسیده است.

این‌که چرا با این آمار، کاشان در فهرست شهرستان‌های بحرانی که از امروز دوشنبه ۵ آبان‌ماه، مقررات و محدودیت‌های ویژه‌ای در آن اعمال و اجرا می‌شود نیست؛ جای تعجب دارد. موضوعی که صدای مسئول شبکه بهداشت و درمان کاشان را هم بلند کرده است؛ دکتر مسعود دهقانی گفته‌است؛ «این موضوع جای تعجب دارد و ما خواستار اعمال محدودیت‌های دوباره برای مهار شیوع ویروس کرونا هستیم.»

یک مقام محلی کاشان در پاسخ به اینکه چرا با وجود بحرانی‌بودن کاشان، نام آن در بین ۴۳ شهرستان اعلام شده از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا نیست؛ گفته است: این لیست شامل مراکز استان‌ها و شهرستاهای دارای دانشگاه علوم پزشکی نیست. (این در حالی است که در بین اسامی اعلام شده شهرستان‌هایی مثل رفسنجان و شاهرود و … دیده می‌شوند که دانشگاه علوم پزشکی هم دارند!)

چندی پیش دکتر سید جواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در جلسه ستاد مبارزه با کرونا شهرستان کاشان، گفته بود اگر قرار است برای حفظ جان مردم؛ کاشان را تعطیل کنید این کار را بکنید و از توبیخ مقامات بالاتر نهراسید.

با این شرایط سخنی با وزیر محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی داریم و آن درخواست توجه ویژه به کاشان و بررسی شرایط بحرانی آن است.

جناب وزیر؛ درست است که شما کاشانی هستید و با خصوصیات نیک اخلاقی که در شما سراغ داریم، مثل بسیاری از مقامات ارشد اهل سوء‌استفاده از مقام و موقعیت خود به نفع زادگاه‌ِتان نیستید. ولی این روزها حال کاشان خوب نیست.

آقای دکتر نمکی؛ به خوبی می‌دانیم که دوران سختی را سپری می‌کنید که حتی روزگار و مردمش هم با شما ناسازگارند! ولی باور کنید حال کاشان خوب نیست. همکاران شما در جبهه سلامت کاشان سخت خسته و بی‌توان شده‌اند و وضعیت آنها بحرانی است.

مردم کاشان آمار کرونا را از رسانه‌ها نمی‌گیرند، تعداد حجله‌ها و اعلامیه‌های نصب شده بر در و دیوار شهر، حقیقت دیگری را بیان می‌کند. چهره شهر غم‌زده است و شهروندانش جان‌مرده‌اند، خانواده‌ها هر دم در انتظار شنیدن خبر مرگ عزیزی هستند که به بلای کرونا دچار شده است.

سال‌های دفاع مقدس را یادتان هست‌، وقتی هواپیماهای عراقی از آسمان کاشان عبور می‌کردند تا تهران و اصفهان را بمباران کنند، کاشانی‌های ظناز به شوخی می‌گفتند در نقشه فرماندهان عراقی که نام شهرهای ایران روی آن نوشته شده، روی نام کاشان پونز زده‌اند و به همین دلیل کاشان دیده نمی‌شود و البته سرانجام این پونز کنده شد و کاشان هم بمباران شد!

حالا تا کرونا کاشان را بیش از این بمباران نکرده، دستور بدهید پونز از روی نام کاشان برداشته و وضعیت بحرانی کاشان درک و اعلام شود تا بیش از این شاهد از دست‌دادن عزیزان‌ِمان نباشیم!

جناب وزیر می‌دانیم بسیار خسته‌اید و در این ۸ ماه یک شب خواب کامل نداشته‌اید. علی‌رغم همه سختی‌ها و نامهربانی‌هایی که به شما روا داشته‌اند؛ ما کاشانی‌ها به وجود شما افتخار می‌کنیم و از اینکه فرزند این دیار پر افتخار، فرماندهی چنین مبارزه سختی را برعهده دارد خرسندیم و به یقین تلاش‌هایتان نزد خداوند بزرگ ماجور و در دیده مردم ایران بی‌مزد نخواهد ماند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.