«کاشی و کاشان» ساکن دائم موزه ویکتوریا شد

کاشی و کاشانکاشان فردا – پنج کاشی از مجموعه «کاشی و کاشان» که سال گذشته در قالب یک کاتالوگ هنری و پژوهشی به وسیله «عباس اکبری» استاد دانشگاه کاشان منتشر شد به موزه ویکتوریا و آلبرت انگلیس راه یافت.

به گفته «تکتم فرمانفرمایی» مدیر گالری فرمانفرا موزه ویکتوریا آلبرت یکی از مهمترین موزه‌های تاریخ هنر دنیا در بردارنده آثار مهمی از هنر ایران و به ویژه منطقه کاشان است که در میان آن‌ها کاشی‌ها و سفالینه‌های زرین‌فام از سده‌های میانه اسلامی کاشان از شاخص‌ترین آثار آن محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانیم:

+ عباس اکبری، کاشی، کاشان و ترکیه

ثارراه یافته از مجموعه کاشی و کاشان در واقع رویکردی معاصر و در ادامه سنت‌های هنری و فنی سفال دوره میانه اسلامی کاشان است که نخستین نمونه از رویکرد آن سال ۱۳۹۳ در مجموعه دیگری از عباس اکبری منتشر شد.

نگاه معاصر و منتقدانه تصویر شده روی این کاشی‌ها که با فنون سفالینه‌های زرین‌فام کهن کاشان به ظهور رسیده‌اند حلقه اتصال جدیدی به زنجیره‌ای است که گسست ۷۰۰ ساله این سفالینه‌ها را پر می‌کند.

پروفسور اتوره سنیپلی از ایتالیا در مقدمه‌ای که بر این مجموعه نوشته متذکر می‌شود: «این آثار دری را به پدیدارشناسی جامعی از موضوعات مغفول با مضامینی که در خور بازنمایی تصویری دانسته شده‌اند می‌گشاید و این آثار بدون تضاد و تعارضی از ارجاعات کهن الگویی عبور کرده و به ابعاد در حال تغییر و عینی جهانی که اینک پیش روی خود داریم می‌رسند.»

عباس اکبری دانشیار گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه کاشان است و در حال حاضر در یک نمایشگاه گروهی با عنوان روایت و راوی سه چیدمان از آثار خود را در گالری فرمانفرما به نمایش گذاشته است.

کاتالوگ هنری و پژوهشی کاشی و کاشان با حمایت موسسه کاشان خانه سفال منتشر شده و سال گذشته ۲۶ آبان در گالری فرمانفرما رونمایی شد.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.