«انیگما» و رمزگشایی از اظهارات مسئولان

وحید حاج‌سعیدی روزنامه‌نگار و طنزنویسکاشان فردا – در تمامی جنگ‌ها در مناطق جنگی، با استفاده از کد با یکدیگر صحبت می‌کردند. چراکه آن‌ها نمی‌خواستند دشمنان‌شان از پیام‌های آن‌ها مطلع شوند. پیچیده‌ترین کدها را نیز در جنگ جهانی دوم سربازان آلمانی به کار می‌بردند. این کدها که «انیگما» نام داشت به‌شدت پیچیده و غیرقابل رمزگشایی بودند؛ اما یک انگلیسی به نام «آلن تورینگ» که پدر هوش مصنوعی شناخته می‌شود، با شکستن این کدها توانست جنگ را به چهار سال تقلیل دهد و جان میلیون‌ها نفر بی‌گناه را نجات دهد.

به نظر می‌رسد این روزها مردم ما هم با زبان رمزآلودی سخن می‌گویند که برخی مسئولان متوجه خواسته‌های آنان نمی‌شوند. وقتی مردم عادی که برای خرید یک خودروی بی‌کیفیت باید ابتدا در قرعه‌کشی شرکت کنند، بعد پول خودرو را تمام و کمال واریز کنند و چند ماه بعد خودروی‌شان را تحویل بگیرند، به تحویل خودروی فوری به نمایندگانشان اعتراض می‌کنند، عده‌ای آن را ریختن آب در آسیاب دشمن رمزگشایی می‌کنند!

یا وقتی به توزیع ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوآنزا بین نمایندگان اعتراض شد، درحالی‌که هنوز دارو بین کادر درمان توزیع نشده بود، بازهمین جماعت رمزشکن این اعتراض را فرار به جلو متهمان فساد اقتصادی و غبارآلود کردن فضا ترجمه کردند! در حالی هیچ کد یا انیگمایی در کار نیست و مردم کوچه و بازار این دست رفتارها را در شرایط اقتصادی نابسامان امروز، نمی‌پسندند و لب به اعتراض می‌گشایند. فقط همین.

البته این سخنان رازآلود تنها مختص مردم نیست و دولت‌مردان نیز به‌کرات از سخنان کدگذاری شده استفاده می‌کنند، که رمزگشایی آن‌ها به‌مراتب از رمزگشایی سخنان مردم عادی دشوارتر و پیچیده‌تر است!

وقتی رئیس بانک مرکزی ایران اعلام می‌کند ۷۰ صادرکننده بدحساب که ارز را به کشور بازنگردانده‌اند، کارتن‌خواب هستند، این سؤال پیش می‌آید که آیا اساساً مسئول صدور کارت بازرگانی می‌دانسته کارتن چیست؟! کارتن‌خواب کیست؟! آیا در ادامه روند فرآیند صادرات نیاز به حضور افراد و ارائه مدرک و انطباق نیست و فقط نیم ساعت حضور یک کارتن‌خواب در اتاق بازرگانی و گرفتن کارت بازرگانی یک‌بارمصرف برای فنادادن چند میلیارد دلار از بیت‌المال کافی است؟!

ملت عادی نمی‌توانند از دفترچه بیمه خدمات درمانی یک نفر دیگر برای ویزیت‌شدن یا تهیه چهار قلم دارو استفاده کنند، آن‌وقت چطور یک نفر می‌تواند با کارت بازرگانی یک کارتن‌خواب میلیاردها دلار صادرات واردات انجام دهد؟! امروز برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در برخی مدارس غیرانتفاعی یا روئیت برخی واحدهای مسکونی در بالای شهر باید پرینت حساب بانکی ارائه کرد ولی به یک کارتن‌خواب کارت بازرگانی که سهل است، وام میلیاردی هم پرداخت می‌کنند!

یا در خصوص واردات غیرقانونی چند هزار خودرو اعلام شد باوجود بسته‌بودن سامانه ثبت سفارش، متأسفانه سایت وزارت صنعت هک شد و حدود ۵ هزار خودرو مدل ‌بالا و گران‌قیمت وارد کشور شد، که از این تعداد حدود ۴ هزار خودرو ترخیص و وارد بازار شده است و هزار خودرو همچنان در گمرک است.

بعدها اعلام شد از روی آی.پی سامانه درصدد پیدا کردن افرادی هستیم که اقدام به ثبت سفارش کرده‌اند! یعنی این سامانه ثبت سفارش ستون نام و نام خانوادگی، تلفن و آدرس ندارد و افراد بدون درج مشخصات ثبت سفارش می‌کنند؟! یا این سامانه گزینه ابطال ندارد که بتوان سفارش‌های غیرقانونی را لغو کرد؟! یعنی اگر خدای‌ناکرده سایت وزارت دادگستری هم هک شود و مجوز آزادی چند هزار زندانی صادر شود، چاره‌ای نیست و این زندانی‌ها باید آزاد شوند؟! یا اگر سایت بانکی هک شود و هکر، وام‌های میلیاردی را تبدیل به سپرده یک‌ساله کند، بازهم بانک از داده‌های سامانه تمکین می‌کند و ماه‌به‌ماه سود به‌حساب وام‌گیرندگان واریز می‌کند؟!

ای‌کاش آلن تورینگ زنده بود و می‌توانست با رمزگشایی ازاین‌دست سخنان و عبارات، دستکم بخشی از دغدغه‌های ذهنی ما را کاهش می‌داد. البته اگر موفق به رمزگشایی می‌شد!

وحید حاج‌سعیدی – کاشان نیوز

از این نویسنده:
+ ضرورت تربیت سفیر برای درهم کوفتن پک‌وپوز دشمن

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.