امیدهای تازه به واکسن «آنفلوآنزا» برای مهار «کرونا»

واکسن آنفلوآنزا ممکن است در جلوگیری از ابتلا به کرونا کمک کندکاشان فرداواکسن آنفلوآنزا خطر ابتلا به آنفلوآنزا را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد و همچنین در صورت ابتلا، در کاهش طول مدت این بیماری موثر است، اما این واکسن یک مزیت مهم دیگر نیز ممکن است داشته باشد: کاهش خطر ابتلا به کووید۱۹.

به گزارش دویچه‌وله به نقل از ساینتیفیک آمریکن، محققان داده‌های حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ کارمند مرکز پزشکی دانشگاه رادبود در هلند را بررسی کردند و دریافتند تنها ۱.۳۳ درصد از افرادی که پاییز و زمستان گذشته علیه آنفلوآنزا واکسینه شده بودند، به کرونا مبتلا شدند و این میزان در میان واکسینه‌نشده‌ها، ۲.۲۳ درصد بود.

بیشتر بخوانیم:
+ احتمال آماده‌شدن واکسن کرونای آکسفورد تا دو ماه دیگر

دو مطالعه در ایتالیا نیز روند مشابهی را نشان داد. میزان ابتلا به کووید۱۹ در میان ایتالیایی‌های بالای ۶۵ سال واکسینه‌شده علیه آنفلوآنزا، بسیار کمتر از سایرین بوده است.

این یافته‌ها همچنین با تحقیقات قبلی مطابقت دارد که نشان داده بود حتی واکسن‌هایی که یک ویروس خاص مانند سرخک یا فلج‌اطفال را هدف قرار می‌دهند، نیز می‌توانند به بدن برای مبارزه با سایر مهاجمان از جمله ویروس کرونا کمک کنند.

وقتی فرد بیمار می‌شود، سیستم ایمنی بدن پروتئین‌های آنتی‌بادی می‌سازد که آن ویروس را تشخیص داده و خنثی می‌کند، و اگر ویروس دوباره به بدن حمله کند، آنرا به یاد می‌آورد؛ چیزی که به عنوان پاسخ ایمنی تطبیقی شناخته می‌شود. اما بدنی ک پاسخ ایمنی ذاتی هم دارد: حمله و از بین‌بردن عامل مهاجم (پاتوژن) در ساعات و روزهای اولیه ورود عفونت به بدن از طریق گلبول‌های سفید خون.

واکسن‌ها می‌توانند به تقویت پاسخ ایمنی ذاتی کمک کنند. در حقیقت این نوع مصونیت آموخته‌شده باعث می‌شود سلول‌ها بتوانند سریع‌تر و موثرتر در برابر ویروس‌های بیماری‌زای آینده واکنش نشان دهند.

به گفته محققان نتایج این تحقیق بسیار هیجان‌انگیز است، اما هنوز شواهد بیشتری برای اثبات تاثیر احتمالی واکسن آنفلوآنزا مورد نیاز است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.