دومین جشنواره «بز مهابادی اردستان» برگزار می‌شود

دومین جشنواره بز مهابادی برگزار می‌شودکاشان فردا – حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، با اشاره به وجود بیش از ۳۰۰ هزار رأس بز کویری در مهاباد، گفت: نزدیک به ۱۷۰ خانوار در مهاباد این بز را پرورش می‌دهند و از طریق دامداری امرار معاش می‌کنند.‌

بیشتر بخوانیم:
+ جشنواره «بز مهابادی» در اردستان برگزار شد

ایراندوست در گفت‌و با ایمنا ادامه داد: با وجود اقتصادی‌بودن پرورش بز کویری و تنوع و کیفیت محصولات آن، در سال اخیر آمیخته‌گری‌های کنترل‌نشده‌ای بین این گونه زیستی با نژادهای مختلف رخ داده که خطر انقراض و جایگزینی با نژادهای غیربومی را جدی کرده است زیرا دام‌های حاصل از آمیخته‌گری برای پرورش در شرایط اقلیمی و بیابانی کویر مناسب نیستند و به دلیل محدودیت تأمین علوفه و آب باکیفیت در مراتع قشلاقی و ییلاقی از بین می‌روند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: به منظور حفظ این توده ژنتیکی ارزشمند و جلب توجه مسئولان دولتی و غیردولتی به حمایت از تولید این گونه دام و حرفه گله‌داری و دامداران مهابادی و همچنین تشویق و تقدیر پرورش‌دهندگان برتر این دام، دومین جشنواره بز مهابادی در پنجم آذرماه سال جاری برگزار می‌شود.

وی افزود: با توجه به شیوع کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امسال جشنواره به صورت مجازی و وبینار به آدرس: Vc.iate.ir کانال ۶ برگزار خواهد شد و از همه دامداران و پرورش‌دهندگان استان و کشور برای حضور مجازی در جشنواره دعوت می‌شود.

نخستین جشنواره بز مهابادی آذرماه سال گذشته با حضور مسئولان استانی، دامداران نمونه و مردم محلی به مدت پنج روز در مهاباد از توابع شهرستان اردستان برگزار شده بود و این گونه زیستی به عنوان میراث ملموس این خطه ثبت شد.

یکی از نژادهای بزهای اهلی، نژاد بز مهابادی معروف به بز کویری اردستان در استان اصفهان است، حیوان پرطاقتی که در دشت‌های پست بیابان‌ها و مناطقی که دارای آب و هوای خشک و نیمه‌خشک هستند و همچنین در مناطق کوهستانی کم علف به خوبی پرورش می‌یابد.

نژاد امروزی بز کویری به رنگ سیاه با موهای بلند است که از موهای آن برای بافت سیاه‌چادر استفاده می‌شود. همچنین شغل گله‌داری از دیرباز در زمره مشاغل پردرآمد بسیاری از اهالی مهاباد بوده است و هنوز شمار زیادی از مردم از این طریق امرار معاش می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.