بقعه امامزاده ابراهیم فین کاشان مرمت شد

بقعه امام‌زاده ابراهیم فین کاشانکاشان فردا – رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان ار مرمت بخش‌هایی از تزئینات داخلی بقعه امام‌زاده ابراهیم فین این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایرنا، مهران سرمدیان گفت: طرح مرمت تزیینات نقاشی و ۲ درب چوبی بقعه امامزاده ابراهیم (ع) فین کاشان با اعتبار بیش از ۴۰ میلیون تومان از محل اعتبارات هیئت امنای امامزاده با مشارکت اداره اوقاف و امور خیریه و نظارت کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان پایان پذیرفت.

بیشتر بخوانیم:
+ آغاز مرحله نخست مرمت گچ‌بری‌های خانه بروجردی کاشان

سرمدیان، عملیات مرمت نقاشی‌های زیر گنبد را شامل پاک‌سازی فیزیکی و شیمیایی، تزریق و استحکام‌بخشی لایه بستر نقاشی و پر‌کردن ترک‌های عمیق، تثبیت اولیه لایه رنگ، بتونه‌کاری و موزون‌سازی رنگی و تثبیت نهایی نقاشی عنوان کرد.

وی افزود: مرمت درب‌های چوبی که حکاکی آن اثر فردی به نام سید مهدی فرزند سید حسین بروجردی در سال ۱۳۰۳ است، شامل پاکسازی خشک و شیمیایی، آفت‌زدایی و ضدآفت نمودن درب‌ها، استحکام‌بخشی و بتونه‌کاری بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان یادآور شد: بقعه امامزاده ابراهیم فین از لحاظ معماری و تزیینات از بناهای بسیار شاخص شهرستان است که بنای اولیه آن از سوی خاله بیگم (از اهالی فین) احداث و سپس افراد دیگری تزیینات آن را تکمیل کرده‌اند.

وی اضافه کرد: گنبد فیروزه‌ای کاشی رنگ، گلدسته‌های زیبا، صحن مفرح و ایوان آیینه‌کاری و نقاشی‌های بی‌نهایت جالب و جذاب از جمله ویژگی‌های معماری این بقعه است.

یک هزار و ۷۰۰ اثر دارای ارزش تاریخی، طبیعی و معنوی شامل ۳۳۳ اثر ثبت ملی و یک اثر ثبت جهانی در شهرستان کاشان وجود دارد.

بقعه امامزاده ابراهیم مربوط به دوره قاجاریه است و در ۳ کیلومتری جنوب غربی کاشان (فین) واقع شده‌است. این اثر در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ با شمارهٔ ثبت ۴۰۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.