در «موسیقی مهر» کار دست کاردان بود

محمد نظافتی معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشانکاشان فردا – محمد نظافتی جشنواره ی موسیقی سنتی مهر کاشان رویدادی هنری بود که برای نخستین‌بار پس از انقلاب اسلامی در کاشان برگزار شد.

این جشنواره با هدف شناسایی و معرفی استعدادها؛ اعتلای این هنر اصیل و فاخر و حفظ اصالت‌ها برگزار شد و به نظر نگارنده، از جهات مختلف جشنواره‌ی موفقی بود.

بیشتر بخوانیم:
+  خانه‌ی تئاتر کاشان بر پایه‌ محکمی بنا نشده است

یکی از نکات شایان توجه در این جشنواره، استقبال بی‌نظیر و حضور جوانان و نوجوانانی بود که با شور و اشتیاق وصف‌ناپذیری در این دوره به رقابت پرداختند که این نشان از پویایی هنر موسیقی و آینده‌ی روشن آن دارد و حاکی از تداوم و استمرار سنت‌های دیرپاست.

از طرفی دیگر همدلی؛ یکدلی و مشارکت بی‌نظیر پیش‌کسوتان؛ اساتید و آموزشگاه‌های موسیقی کاشان در این جشنواره از ارائه‌ی ایده و طرح اولیه، تا انتشار فراخوان و برنامه پایانی بی‌نظیر بود که این یکی از عوامل مهم در موفقیت این جشنواره بود.

به وجود آمدن فضایی مملو از صمیمیت و شور و نشاط در عروس خانه‌های تاریخی ایران که میزبان نخستین جشنواره موسیقی مهر بود امکان ارزیابی دست‌آوردهای هنر موسیقی در کاشان را فراهم کرد.

برگزاری یک جشنواره هنری به دست متخصصان این حوزه نشان داد که اگر کار به کاردان سپرده شود، نتایج خوبی در بر دارد. هنرمندان و اساتید موسیقی کاشان با برنامه‌ی نکوداشت استاد حسن فرشاد سنگ‌تمام گذاشتند.

اساتید پیشکسوت موسیقی اصیل ایرانی در هر کجای کشور که باشند، حق بزرگی بر گردن ما دارند که علی‌رغم تنگناها؛ بی‌مهری‌ها و فراز و نشیب‌های این هنر شریف اصالت‌ها و هویت سرزمین ایران را در طول تاریخ این سرزمین حفظ کرده‌اند.

هر چند تا رسیدن به مطلوب فاصله داریم، اما هنرمندان موسیقی کاشان اولین گام را درست و محکم برداشتند.

اندیشمندان علوم اجتماعی بر این باورند که شهرهای کنونی با این حجم از مشکلات؛ محیطی پر استرس و خطرناک برای سلامت شهروندان بوده و تنها با کمک هنرمندان می‌توان فضای زیست شهری را مطلوب‌تر و بهتر کرد و ایده‌ی شهرهای خلاق از سال ۲۰۰۴ بر همین اساس در جهان شکل گرفت.

به امید روزی که هنر و هنرمندان به جایگاه واقعی خود در جامعه دست پیدا کنند که به قول حضرت حافظ:

غیر از هنر که تاج سر آفرینش است
بنیاد هیچ منزلتی استوار نیست

مساعی و حمایت شهرداری؛ سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در برپایی این جشنواره قابل تقدیر است.

محمد نظافتی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.