یازدهم آذرماه تولد پری زنگنه هنرمند آواز کاشانی

پری زنگنه هنرمند آواز و اپراکاشان فرداپریرخ شاه‌یلانی مشهور به «پری زنگنه» خواننده اپرا یازدهم آذرما۰ ۱۳۱۸ از پدری کاشانی و مادری گیلانی در کاشان به دنیا آمد.

زنگنه تحصیلات مقدماتی خود را در تهران گذراند و نخستین درس‌های آواز را نزد استاد نصرالله‌ زرین‌پنجه در ردیف آوازهای ایرانی فراگرفت.

سپس به هنرستان عالی موسیقی رفت. به علت داشتن صدای لیریکواسپینتو، نزد خانم اولین باغچه‌بان اپرا آموخت و بعد از آن برای تکمیل آموخته‌های خود به کشورهای ایتالیا، آلمان، و اتریش سفر کرد و از چندین آکادمی فارغ‌التحصیل شد.

زنگنه موزیسین شهیر ایرانی بیشتر با اجرای آثار فولکلور در قالب آلبوم یا کنسرت‌های مخصوص بانوان شناخته می‌شود.

او با فرامرز پایور، فریدون شهبازیان، مجید انتظامی، علی رهبری، شیدا قرهچه‌‌داغی و … همکاری کرده است.

علاوه بر خوانندگی، زنگنه در سفر تحصیلی خود به ژاپن، متوجه استعداد خود در هنر گل‌‌آرایی هم شد و آن را فراگرفت و در بازگشت به ایران نمایشگاه‌های گل‌آرایی نیز برگزار کرد.

زنگنه در سال ۱۳۵۰ در یک حادثهٔ ساده رانندگی و پرتاب خرده شیشه‌های اتومبیل پیکان، بینایی خود را از دست داد. اما تنها پس از وقفهٔ کوتاهی به فعالیت‌های خود ادامه داد.

صدای او در محافل هنری مهم جهان از جمله تالار الیستالی در لینکنسنتر نیویورک، هربست در سانفرانسیسکو، دانشگاه هاروارد در بوستون، سلگو در پاریس، هرکولس در مونیخ، و تالارهایی در سرتاسر ژاپن پخش شده‌است.

از اجراهای معروف زنگنه سولیست‌بودن در سمفونی شماره ۹ بتهوون است که توسط ارکسترسمفونی فورتلادردیل فلوریدا در آمریکا اجرا شد.

بازسازی علمی ترانه‌های بومی و محلی ایران و اجرای آن به سبک کلاسیک از کارهای شاخص او به شمار می‌رود.

او برای کودکان چندین کتاب تألیف کرده و مقالات و ترانه‌های متعددی منتشر ساخته است. فرهنگ جامع آوای نام‌ها از ایران‌زمین که مهم‌ترین نامنامه در بان‌فارسی بشمار می‌رود، حاصل عمر ایشان است و تدوین آن حدود پنج سال به طول انجامیده است.

از کتاب‌های دیگر او می‌توان به پری‌لالایی‌ها، سروده‌های پری زنگنه برای همه‌سالان و سخنی به‌خوشی: حرف‌هایی بزرگ در کتابی کوچک» اشاره کرد.

او هم‌اکنون در حال نوشتن کتابی با عنوان شما هم با من آواز بخوانید است.

از فعالیت‌های وسیع اجتماعی زنگنه در جهت بهبود وضعیت نابینایان می‌توان به برگزاری کنسرت به نفع سازمان‌های فرهنگی نابینایان در سراسر ایران و جهان اشاره کرد.

خانم زنگنه عنوان بین‌المللی سفیر حسن‌نیت را دریافت کرده‌اند و از جمله مسئولیت‌های او، ریاست روابط فرهنگی و اجتماعی نابینایان ایران بوده‌است.

پری شاه‌یلانی پس از ازدواج با حسین زنگنه، صاحب شرکت تاکسی ایر، به نام پری زنگنه شناخته شد. آن‌ها دو دختر داشتند اما بعد از حادثه رانندگی از یکدیگر جدا شدند.

از پری زنگنه حدود ۱۰ آلبوم موسیقی و بیش از ۱۰ ترانه و بیش از ۱۰ کتاب منتشر شده‌است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.