تولید یک داروی گیاهی برای درمان طیور در باریج اسانس کاشان

سارا حجازی قائم‌مقام شرکت باریج اسانس کاشانکاشان فردا – داروسازی باریج اسانس کاشان در تولید داروی گیاهی ضد «کوکسیدیوز طیور» در این شرکت دانش‌بنیان برای نخستین‌بار در کشور خبر داد.

به گزارش کاشان آنلاین، «سارا حجازی» گفت: «کوکسی میسین» باریج از گیاه درمنه خزری یا گواندواش با نام علمی (Artemisia annua L) از خانواده کاسنی‌ و جنس درمنه ساخته شده است.

بیشتر بخوانیم:
+ باریج اسانس۲۲۰ میلیون تومان ماده ضدعفونی به بیمارستان‌های کاشان هدیه کرد

حجازی با اشاره به اینکه داروهای ضد کوکسیدیوز محدودیت‌هایی را برای استفاده طیور ایجاد می‌کند، اظهار داشت: این دارو هیچ‌گونه محدودیتی ندارد، برای انواع طیور قابل استفاده است و هیچ‌گونه عوارضی در گوشت و تخم‌مرغ برای انسان ایجاد نمی‌کند.

دامپزشک مرکز تحقیقات شرکت داروسازی باریج اسانس نیز در این زمینه گفت: داروهای ضدکوکسیدیوز بطور معمول مقاومت دارویی ایجاد می‌کنند و نمی‌توان در دوره بعدی برای گله طیور از آن استفاده کرد در حالی که کوکسی میسین باریج را می‌توان در دوره‌های متوالی و در هنگام بروز بیماری استفاده کرد.

فاطمه عندلیب افزود: بیشتر داروهای ضدکوکسیدیوز موجود در بازار با آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر ضد کوکسیدیوزها تداخل دارویی دارد و در صورت استفاده همزمان می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت در سطح گله ‌شود در صورتی که کوکسی میسین باریج هیچ‌گونه محدودیت و منع مصرف ندارد.

وی تصریح کرد: در تحقیقات انجام شده نیز مشخص شد این دارو موجب افزایش سطح سیستم ایمنی سلولی و سطح همورال نیز می‌شود.

مسوول فنی تولید شرکت دانش بنیان داروسازی باریج اسانس با اشاره به اینکه در میان بیماری‌های انگلی طیور کوکسیدیوز یکی از مهم‌ترین‌ بیماری‌ها محسوب می‌شود و می‌تواند خسارت زیادی به پرورش‌دهندگان طیور واردکند، گفت: کوکسی میسین باریج بطور کامل گیاهی است و برای پیشگیری و کنترل کوکسیدیوز طیور ناشی از گونه‌های مختلف ایمریا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عندلیب یادآور شد: گیاه درمنه خزری در شمال ایران وجود دارد، در فصل پاییز برداشت می‌شود و دارای خاصیت اووسیت کشی بالابب است که به همین علت موجب کاهش شمار اووسیت‌ها و در نتیجه افزایش وزن گله، بهبود وضعیت فیزیولوژیکی گله و کاهش چشمگیر شمار تلفات گله می‌شود.

شرکت داروسازی باریج اسانس، تولیدکننده داروهای گیاهی، نخستین شرکت دانش‌بنیان دارویی در کشور است، این شرکت در سال ۷۱ با هدف بهبود و ارتقای سطح سلامت جامعه تاسیس شد.

این شرکت همکاری علمی پیوسته با مرکزهای تحقیقاتی و دانشگاهی کشور دارد، و استفاده از مواد اولیه گیاهی بومی ایران و ترویج، توسعه، کاشت و پرورش این گیاهان را در دستور کار قرار داده است.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.