برداشت بیش از ۶ هزار تن نعنا از مزارع کاشان

نعناکاشان فردا – مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان گفت: با برداشت بیش از ۶ هزار تن نعنا، ۹ میلیارد تومان عاید کشاورزان کاشانی شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رضا مظلومی با بیان اینکه با برداشت بیش از ۶ هزار تن نعنا ۹ میلیارد تومان عاید کشاورزان کاشانی شده است گفت: در حال حاضر ۶۰۰ خانوار در زمینه کاشت، برداشت و فرآوری نعنا در کاشان اشتغال دارند.

مظلومی با اشاره به اینکه مرغوب‌ترین نعنا کشور از لحاظ عطر، طعم و خاصیت در کاشان کشت می‌شود افزود: سالانه بیش از ۲۰ هزار تن عرق نعنا و اسانس آن در این منطقه استحصال می‌شود.

بیشتر بخوانیم:
+ رهایی از بوی بد دهان بعد از خوردن سیر و پیاز

او گفت: بیشترین اسانس نعنا در گل این گیاه وجود دارد و نعنا‌هایی که به گل نشسته‌اند برای اسانس‌گیری مرغوب‌تر هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان افزود: زمین‌های کشاورزی منطقه فین، حسن‌آباد و راوند به کشت نعنا اختصاص دارد و شهرستان کاشان با برخورداری از ۳۰ کارخانه صنعتی و هزار و ۲۰۰ کارگاه گلاب و عرقیات گیاهی سنتی، قطب صنایع فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی ایران محسوب می‌شود.

نعنا که نعناع هم گاهی نوشته می‌شود، گیاهی با صدها خاصیت دارویی کشف‌ شده است و طرفداران زیادی در نواحی مختلف مثل هند، خاورمیانه و اروپا دارد از این گیاه در آشپزی و غذاهای مختلف استفاده می‌شود.

هر ۱۰۰ گرم نعنا تازه ۴۳ کالری انرژی، ۸۶.۴ گرم آب، ۳.۸ گرم پروتئین،۵.۳ گرم کربوهیدرات،۹.۵ میلی‌گرم آهن، و ۲۱۰ میلی‌گرم کلسیم دارد.

عرق نعنا تقویت‌کننده معده است و به هضم غذا کمک می‌کند. به دلیل خاصیت ضد نفخ بودن عرق نعنا، مصرف یک استکان از آن قبل از خوردن غذاهایی مثل آب‌گوشت که دارای حبوبات هستند، توصیه می‌گردد.

احتیاطا افرادی که سوزش معده دارند، باید با نظر پزشک عرق نعنا مصرف کنند.

نعنا به سه صورت قابل مصرف است، عرق نعنا، برگ‌خشک‌شده نعنا و قرص و اسانس نعنا.

گلابگیران سنتی در کاشان، نوع خاصی از گیاه نعنا که در دشت‌های حسن‌آباد و لتحر به دست‌آمده را بیشتر به مصرف عرق‌گیری می‌رسانند، و نعنا محصول دشت‌های مناطق و روستاهای شمالی کاشان به خاطر تردی برگ و طعم فوق‌العاده آن به صورت خشک مصرف می‌شود.

قرص‌ نعنا نیز در کارخانه‌های صنعتی تولید دارو با اسانس این گیاه تولید می‌شود و علاوه بر ضد نفخ بودن، بوی بدن دهان را هم از بین می‌برد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.