امکان گردشگری شهری با رک دوچرخه اتوبوس‌ها

محمود ساطع نویسنده و فعال فرهنگی اجتماعی کاشانکاشان فردا«محمود ساطع» کنشگر فرهنگی- اجتماعی کاشان با اشاره به برنامه‌های تعاملی پویش «کاشان، شهر دوچرخه‌ها»، رک دوچرخه اتوبوس‌ها را امکان خوبی برای شهروندان دانست تا بخشی از مسیر را با دوچرخه طی کنند و در محورهایی مثل باغ فین هم گردشگری شهری را فعال کند.

ساطع در گفت‌وگو با برنامه صبح سلیک رادیو کاشان با بیان وضعیت امروزی خودرومحوری شهر کاشان خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۸۰ نشست با حضور مسئولان شهری، گروه‌های مختلف فرهنگی- اجتماعی و اصناف شهر برای فرهنگ‌سازی و ترویج دوچرخه‌سواری برگزار شده است.

بیشتر بخوانیم:
+ تجهیز اتوبوس‌های شهری کاشان، به رک دوچرخه

وی کوچه‌های گذشته کاشان را محلی ایمن و آرام برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری خواند و با اشاره به طرح دو ساله همگرایی برای ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری، یادآور شد: امروزه با گسترش فرهنگ خودرومحوری نیاز به فضای سبز و محیط بازی برای کودکان و نوجوانان در شهر احساس می‌شود و از طرف دیگر به خاطر فضای محدود تردد، خط ویژه‌ای برای دوچرخه‌سواری وجود ندارد.

ساطع ویژگی‌های شهر انسان‌محور را با یاد‌آوری بخش‌های از کتاب «شهر انسانی» برشمرد و تصریح کرد: در شهر انسانی، معابر ابتدا برای تردد عابر پیاده اولویت دارد، سپس برای دوچرخه و حمل و نقل شهری و حرکت خودروها در آخر قرار می‌گیرد.

این پژوهشگر، مجموعه‌های ورزشی- فرهنگی بانوان را مکان مناسب و ایمنی برای دوچرخه‌سواری دختران و بانوان دانست و تأکید کرد: با تعریف پروژه‌های مسیرهای پیاده‌روی؛ مانند محور میانی بلوار دانش، خانواده‌های زیادی از این مسیر استقبال می‌کنند و چقدر خوب است خیابان‌های شهر تاریخی ما برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری توسعه پیدا کند.

ساطع افزود: با طراحی مسیرهای ایمن برای دوچرخه‌سواری دانش‌آموزان مدارس می‌توان از حجم بالای ترافیک خودروهای سرویس مدارس کاست و کاری کرد که این دانش‌آموزان مانند نسل‌های گذشته زندگی را لمس کنند.

توجه به حمل و نقل پاک و استفاده از دوچرخه با توجه به افزایش گارهای گلخانه‌ای در جهان به شدت مورد توجه سازمان‌های مردم‌نهاد جهان قرار‌گرفته و دولتمردان جهان نیز تلاش‌هایی را برای کاهش آلودگی محیط زیست آغاز کرده‌اند که از جمله آن‌ها تسهیل دوچرخه‌سواری برای همگان در سطح شهرهاست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.