ارتفاعات «چهار قل» کاشان

علی‌اکبر ارشدی ابیانهکاشان فردا – به دنبال بزرگ‌داشت سال بین‌المللی کوه‌ها در سال (۲۰۰۲) مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پنجاه‌وهفتمین نشست خود در ژانویه ۲۰۰۳ روز ۱۱ دسامبر را به عنوان روز جهانی کوهستان تعیین کرد. روز جهانی کوهستان در سال ۹۹ مصادف است با جمعه ۲۱ آذر ماه.

از جمله اهداف این روز آشنایی بیشتر بر اهمیت و نقش کوهستان است و کوهنوردی از جمله ورزش‌هایی است که انسان را به این مهم می‌رساند.

کوهنوردی علاوه بر شناخت دقیق کوهستان، ویژگی‌های بسیار مثبتی در افراد ایجاد می‌کند مانند:
افزایش اراده و صبر، تقویت روحیه و اعتماد به نفس، از بین بردن خستگی و ناامیدی، افزایش خلاقیت، بالابردن قدرت جسمانی بدن و بالا بردن توانایی مواجه با مشکلات و حل آن‌ها.

موقعیت کاشان در منطقه موجب شده تا از یک طرف به کوه‌های مرکزی ایران متصل باشد و از طرف دیگر به کویر مرکزی که باعث می‌شود این شهر به نقاط دیدنی جالبی در طبیعت و کوه و کویر دسترسی داشته باشد و یکی از مکان‌های ناب ایران برای علاقه‌مندان به کوهنوردی در چهار فصل است.

برای نمونه روستای دره کاشان به عنوان یک زیستگاه بومی ایرانی یکی از مناطق بسیار دیدنی و جذاب است که جزء روستاهای هدف گردشگری شهرستان کاشان محسوب می‌شود.

این روستا در دامان کوهستانی بسیار زیبا در ۱۰ کیلومتری جنوب کاشان و پشت مجموعه جهانی باغ فین قرار دارد. و با یک راه دسترسی آسفالته و مناسب و در کمتر از ۱۰ دقیقه، منظره چشم‌نواز و هوای پاک و دل‌انگیز روستای”دره” خاطره یک گردش به یاد ماندنی را در خاطره‌ها زنده می‌کند.

با وجود قلل مرتفع در این منطقه که بلندترین آن هفت‌کتل با ارتفاع ۲۶۴۶ متر است، همچنین وجود قلل متنوع برای کوهنوردی در چهار فصل، یکی از بهترین مکان‌های کوهنوردی است. از جمله ارتفاعات مناسب روستای دره دراین فصل برای کوهنوردی می‌توان به چهار قل اشاره کرد.

ارتفاعات ۴ قل در کاشانبرای رسیدن به این ارتفاعات باید ماشین خود را در در ارتفاع ۱۵۳۰متری روستای دره پارک کرده و از دره بید (دره پریان) در مسیر سیاه‌کوه به سمت ۴ قل حرکت کنیم.

مسیری که با زحمات کوهنوردان گروه رعد به استناد سوره‌های قرآن چهار قل نام گرفته و طراحی و ایجاد مسیر شده است

(سوره‌های چهار قل یا چارقل، که به «سُوَر قل» و «ذات القلاقل» نیز مشهورند شامل چهار سوره کوتاه از قرآن مجید است که هر یک از آن‌ها پس از بسم‌الله الرحمن الرحیم با کلمه «قل» آغاز مى‌شوند. چهار قل عبارتند از: ، سوره اخلاص، سوره فلق، سوره ناس و سوره کافرون)

مسیری جذاب و هیجانی که همراه با شیب‌های خیلی تند است و در بعضی از قسمت‌ها کوچک‌ترین بی‌احتیاطی باعث سر خوردن و پرت‌شدن می‌شود. در بعضی از قسمت‌ها هم برای حفظ تعادل لازم است دست به سنگ باشید.

در مسیر ۴ تابلو وجود دارد که بر روی هر تابلو یکی از سوره‌های «قل…» نوشته شده است.

بعد از حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه در ارتفاع حدود ۲۰۱۰ متری به قل چهارم می‌رسیم.

پس از استراحت و گرفتن عکس‌های یادگاری از منظره‌های بسار زیبا، با چشم‌انداز بسیار جذاب، می‌توانیم از چشمه دره پریان به طرف پایین حرکت کنیم.

در مسیر برگشت هم به‌دلیل تندی شیب و شن اسکی بودن قسمت‌هایی از مسیر وحرکت سنگ باید با دقت لازم و با احتیاط حرکت کرد و حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد تا به وسیله نقلیه برسیم.
علی‌اکبر ارشدی ابیانه – کاشان نیوز

از این نویسنده:
+ ابیانه و آتشکده هارپاک (هِرپَک)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.