چهار گونه پرنده در پناهگاه یخاب آران و بیدگل شناسایی شد

جغد شاخدار در پناهگاه حیات وحش یخاب ابوزیدآبادکاشان فردا – رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل گفت: چهار گونه پرنده شامل جغد شاخدار، سنقر خاکستری، عقاب شاهی و سهره جنگلی در آبان و آذرماه امسال برای نخستین‌بار در پناهگاه حیات وحش یخاب این شهرستان شناسایی و ثبت شد.

به گزارش ایرنا، سید عباس نگهبان افزود: با ثبت این چهار گونه جدید با همکاری انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد، پرندگان ثبت‌شده این پناهگاه، از ۱۰۱ گونه به ۱۰۵ گونه رسید که این مهم نشان از غنای زیست محیطی این پناهگاه دارد و منطقه را به مکانی امن برای پرندگان در بیابان مرکزی ایران تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانیم:
+ مستندنگاری از «سار صورتی» و «سسک تالابی» در ابوزید‌آباد

وی با بیان اینکه پناهگاه حیات وحش یخاب از تنوع گیاهی و جانوری غنی برخوردار است، افزود: مجاورت این منطقه با پارک ملی کویر، پناهگاه حیات وحش خارو و کریدور بودن این منطقه برای یوزپلنگ ایرانی لزوم توجه ملی به منطقه را دوچندان کرده است.

وی تصریح کرد: هرگونه اقدامی که بدون در نظر گرفتن ملاحظه‌های زیست محیطی و توان بوم‌شناسی در این منطقه کم‌نظیر انجام گیرد پیامدهای جبران‌ناپذیری به همراه دارد و بر برنامه‌ریزی‌های بلندمدت اثرگذار است.

رئیس اداره محیط زیست آران و بیدگل اظهار داشت: پناهگاه حیات وحش یخاب با دارا بودن تنوع زیستی غنی پرندگان می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های پرنده‌نگری استان اصفهان تبدیل شود و بستر مناسبی برای برگزاری دوره‌های آموزشی با این عنوان و مطالعات علمی در راستای حفاظت حیات وحش منطقه باشد.

یخاب با برخورداری از گوناگونی زیستی و وجود گونه‌های ارزشمندی مانند پلنگ، یوزپلنگ، کاراکال، جبیر، شاه روباه و چند گونه ارزشمند دیگر با وسعت ۲۷۱ هزار هکتار از سال ۱۳۹۲ منطقه شکار ممنوع اعلام شد و سال ۱۳۹۶ نیز به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.

پناهگاه حیات وحش یخاب در شمال شرقی شهر ابوزیدآباد از توابع بخش کویرات شهرستان آران و بیدگل قرار دارد.

آران و بیدگل در ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.