ماجرای دو پروژه و تأکید بر ادامه کار با یک اصلاحیه

کاشان فردا –  نشست کمیسیون ماده ۵ شهرستان کاشان در حالی حوالی ساعت ۱۳:۳۰ یک‌شنبه ۲۳ در فرمانداری کاشان پایان یافت که غیر از دوربین صداوسیما هیچ خبرنگاری به این نشست راه نداشت. یکی از چند موضوع مطرح در این نشست، داستان ساخت‌و‌ساز پرحرف و حدیث کنار خانه تاریخی بروجردی بود و حالا بعد از حدود یک سال! نوبتی هم باشد نوبت طرح این موضوع در نشست کمیسیون ماده ۵ شهرستان است.

گفته می‌شد چون پروژه پیوست و کاربری تجاری – گردشگری دارد، نیازی به مجوز ماده ۵ نیست، از طرفی گویا حدود ۴۰۰ پرونده‌ی در نوبت نیز، این طرح موضوع را به عقب انداخت، نشان به آن نشان که در همین نشستِ روز یک‌شنبه ۱۷! پرونده دیگر نیز بنا به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان- که مسؤل ارشد این کمیسیون بود- بررسی و تصویب شده است. رخدادی شتاب‌ناک که شاید باعث شده در این نشست، حاضران حتا فرصت نوشیدن یک قلپ چای نیز نداشته باشند!!

در کاشانی که ادعای استان‌شدن دارد، تا دست کم یک سال خبری از نظارت و دقت و واکنش کلامی هیچ مسؤلی از میراث تا راه و شهرسازی در این شهر در محدوده‌ی یک ساخت و ساز نبود، اما حالا همه منتظریم تا معاون استاندار اصفهان مقابل چند خبرنگار بایستد و تکلیف ادامه مسیر پروژه‌ای که شاید ۳۰ الی ۴۰ درصد راه احداث خود را طی کرده، روشن کند.

حجت‌الله غلامی معاون هماهنگی و اموز عمرانی استانداری اصفهان
معاون استاندار اصفهان مشابه اظهارات دادستان کاشان از تخلف و بروز جرم در داستان ساخت و ساز کنار خانه بروجردی حرفی نمی‌زند، اما به اصلاح نقشه‌ها با (هماهنگی میراث) بر اساس طرح جامع کاشان تاکید می‌کند اما سوال این جاست: چرا رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان نه پیش و نه پس از نشست ۲۸ آبان ۹۹ که با هدف رفع ابهامات و دغدغه‌های این پروژه که با حضور وی در شهرداری برگزار شد، درباره وجود یا خلأ نقشه‌های مورد تایید میراث هیچ سخنی نگفت؟!

حج‌ الله غلامی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان به نمایندگی از همه‌ی اعضای حاضر در نشست کمیسیون ماده ۵ شهرستان درباره پربحث‌ترین موضوع این نشست یعنی ساخت یک مجتمع تجاری – فرهنگی کنار خانه تاریخی بروجردی کاشان می‌گوید: با توجه به این که ما طرح جامع روی این قطعه زمین داریم، قرار شد که مطابق طرح جامع با (هماهنگی میراث فرهنگی) عملیات اجرایی (بر اساس نقشه‌های تاییدشده میراث) ادامه پیدا کند.
منظر خانه بروجردی‌ها
آنچه طرح جامع پیش‌بینی کرده و ارتفاعی که طرح جامع داده و کاربری‌ای که طرح جامعه مشخص کرده در جلسه امروز نهایی شد که بر اساس آن اقدام و اگر نقشه‌ها بر خلاف ضوابط طرح جامع هست اصلاح شود.

غلامی بدون توضیح درباره این که آیا نقشه‌های دو طرح برای تایید میراث به این اداره ارسال شده یا نه، تاکید می‌کند: هر دو مورد- چارسو و ساخت و ساز خیابان علوی- در جلسه کمیسیون ماده ۵ امروز مطرح و قرار شد که نقشه‌ها بر اساس طرح جامع و تایید میراث فرهنگی نهایی شود و بر اساس آن‌ها عملیات اجرایی ادامه پیدا کند.

در نشست روز یک‌شنبه‌ی کمیسیون ماده ۵ شهرستان، خبری از رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان نبود. سرمدیان ۲۹ آبان ۹۹ در کانال تلگرامی اداره میراث فرهنگی کاشان گفته بود: علاوه بر محدودیت‌های کنترل‌کننده و ضوابط قبلی، توافقات برای حل و فصل دغدغه‌ها و برخی ایرادهای فنی و همچنین محدودیت‌های جدید از جمله حذف ۵ مغازه برای رویت بهتر گنبد در ساخت و ساز جنب خانه بروجردی در نشست دیروز – ۲۸ آبان – به میزبانی شهرداری انجام شده است.

او در ماه های گذشته کلامی نه درباره اشتباه محاسباتی اداره میراث در دادن مجوز ارتفاع ۵ متر از کوچه جنب پروژه –که در حقیقت ارتفاع سازه را به ۷ متر و باعث محو کامل قدرت دید بصری بادگیر خانه بروجردی می شد-سخن گفت و نه درباره چرایی نبود طرح تفصیلی کاشان که اداره میراث آن را معطل و تا اکنون باعث عدم تصویب آن شده توضیح داد.

ابریشمی راد-شهردار کاشان- اما با توجه به اظهارات غلامی مایل به صحبت نیست چرا که هر توضیح اضافه‌ای را بیهوده می‌داند ولی در چند کلمه می‌گوید: بر اساس طرح جامع و هماهنگی‌هایی که قبلا با اداره میراث شده و تاییدیه‌های اخذ‌شده قبلی از این اداره، کار ادامه پیدا می‌کند و هیچ کدام- چارسو و سازه خیابان علوی -متوقف نمی‌شود. اداره‌ی میراث تاییدیه داده و بر اساس طرح جامع کار پیش می‌رود.

ساعتی پس از پایان کمیسیون ماده ۵ شهرستان کاشان و بیرون فرمانداری گونه‌ای از عافیت‌طلبی مسؤلان شهر را به رویت می‌نشینیم. آنجا که فرستاده و نماینده رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان به یکی دو خبرنگار می‌گوید: نه چارسو و نه پروژه خیابان علوی تاییدیه نقشه‌های مورد قبول میراث را ندارند و از نظر ما باید متوقف شوند اما بلافاصله و پشت‌بند این عبارات خواهشمند است که از طرف من نزنید‌!!

این خواهش و تمنا برای مکتوم و مخفی ماندن نام و نشان اظهارات چالشی یک مسئول – هر چند فردی در سطح میانی یک اداره – را به نوعی می‌توان به اغلب مدیران ارشد شهر نیز تسری داد. مدیرانی که حاضر به پذیرش بدیهیات حوزه کاری خود و کنارآمدن با سختی و مرارت حیطه مسؤلیت نیستند و سکوت و خموشی را جایگزین ادای شفاف وظیفه بر بستر هم‌گرایی و هم‌فکری و مراوده با دیگر مسؤلان کرده‌اند.

این عده از مسؤلان را اغلب می‌توان در صف نخست روبان‌بری‌ها و کلنگ‌زنی‌ها دید اما محال است که به وقت بروز فلان غائله و چالش شهری، حتا سهمی اندک برای سیستم خود قائل باشند و تا بتوانند یا با سکوت و یا با شلیک محکم و مستقیم و دقیق توپ! به زمین مسؤلی دیگر، تلاشی مجاهدانه برای حفاظت خود از موج انتقادها به خرج می‌دهند.

منبع: کاشان آنلاین

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.