کتاب نخریم

علی مصلحی نویسنده و روزنامه‌نگارکاشان فردا – بله، درست متوجه شدید، «کتاب نخریم!» نه اینکه من مخالف کتاب‌‌خریدن، یا خدای‌ناکرده کتاب ‌خواندن باشم، نه! قویا هم توصیه می‌کنم که کتاب بخوانیم و برای اینکه یکی از بزرگ‌ترین موانع کتاب ‌نخواندن را از پیش پای خودمان برداریم، توصیه می‌کنم؛ کتاب نخریم!

کمی به دور و بر خودمان و به پوشه‌ها و فایل‌های کتاب‌های الکترونیکی دانلودشده روی رایانه و گوشی و تبلت‌های‌مان نگاه کنیم! ببینیم چقدر کتاب خریده یا دانلودشده داریم که نخوانده مانده‌است؟ یعنی خریده و دانلود کرده‌ایم به امید اینکه سر صبر بخوانیم و این «سر صبر» هنوز فرانرسیده‌است.

بیشتر بخوانیم
+ هنرِ کتاب نخواندن

حرص به انباشت اطلاعات (خرید و دانلود کتاب و فیلم و…) و نگرانی برای اینکه کتابی، فیلمی، آهنگی یا مجله‌ای از دست برود و دیگر دسترسی به آن نباشد، باعث می‌شود، آدمی بدون توجه به اینکه فرصت مطالعه این‌ همه کتاب را دارد یا نه، پشت سر هم آنها را خریداری یا دانلود و تلنبار کند.

وقتی تعداد این کتاب‌ها و سایر آثار در فضای فیزیکی کتابخانه، یا در فضای مجازی رایانه و گوشی بیش از حد زیاد شد، به‌مرور یک بی‌میلی از سرزدن به این آثار در آدم شکل می‌گیرد و از آن بدتر خیلی از آثار، طراوت زمانی خود را از دست داده و به تعبیر ارباب سفره «بیات» و به تعبیر ارباب خبر «سوخته» می‌شود و خواندن آن چند وقت دیگر ارزشی ندارد و به قولی از حیز انتفاع ساقط است.

یک تجویر راهبردی به تعبیر آقای دکتر «مجتبی لشکربلوکی» برای حل مشکل انباشت صرف اطلاعات و نخواندن و عدم‌مراجعه به آن، این است که از همین الان و همین امروز از کتاب‌های قبلا خریده‌شده شروع کنیم و هر روز خود را مقید به خواندن دست‌کم۵۰ صفحه، کمتر یا بیشتر کنیم تا ذهن ما آرامش و اشتیاق لازم برای خواندن این آثار را پیدا کند.

کتاب‌های قبلا خریداری ‌شده که خوانده ‌شد، حالا کتاب بخرید. نگران نباشید، کتاب از دسترس خارج نمی‌شود. بسیار بیشتر از فرصت عمر ما کتاب‌های سودمند جدید و به‌روز نوشته می‌شود و در دسترس ما هست.
علی مصلحی – آفتاب یزد

از این نویسنده:
+ فرزندان‌مان را مسئولیت‌پذیر و دوست‌داشتنی تربیت کنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.