شب چله یا جشن یلدا

دکتر عبدالرضا مدرس‌زاده استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشانکاشان فردا – با فرارسیدن جشن یلدا که به راستی ولادت نور و روشنی در شب آغازِ کوتاهی و سقوط سیاهی و تاریکی است، همه جا سخن از یلدا و جایگاه و نقش تاریخی و فرهنگی آن است و این اندازه توجه مردم به چنین مطالبی به معنی مهم‌بودن این داستان تقویمی و اساطیری برای آنان در اوج فشارها و بحران‌های نا‌شی از تحریم و کرونا و … است.

در این مقال و مجال کوتاه به گفتن چند نکته شایان درنگ در باره یلدا بسنده می‌کنیم.
برای مردمی که در طول سال هزاران هزار ساعت مفید خود را در خیابان‌های شلوغ سپری می‌کنند و از سر ناچاری برایشان مهم نیست، درنگ در یک دقیقه(آری فقط یک دقیقه) طولانی‌بودن این شب از دیشب و فردایش، البته امیدبخش است و کوشش آنها در گرامی‌داشت این شب خاص ستودنی است.

دیگر این که یلدا می‌گوید که سیاهی و تاریکی با همه استواری و ستبری‌اش در برابر فروغ مبارک خورشید، ناپایدار و رفتنی است و این بشارتی است برای همه نورپرستان و مبارزان تاریکی.

در شب یلدا باید به یاد بیاوریم که این سیاهی انبوه و غلیظ و دیرپا یکباره شکل نگرفته است، بلکه در دوره‌ای ۶ ماهه از اول تیر یک دقیقه، یک دقیقه بر ماندگاری و پایداری آن افزوده شده است و حتی حالت تساوی نور و سیاهی در اول مهر ما را به تأمل وانداشت که همه چیز دارد به سود تاریکی پیش می‌رود و اجازه دادیم کار به اینجا بکشد! اما سرانجام کار با نیکخواهی خداوند مهربان چیزی دیگر رقم خورده است.

جشن یلدا؛ جشن پیروزی فروغ بر دروغ و روشنایی بر سیاهی است و گرامی‌داشت آن به معنی مهرگرایی و نور دوستی در جهان سراسر ظلمت ماست و این تاریک‌صفتان راه به جایی نمی‌برند.

نشانی‌هایی که از یلدا می‌دهند، دیرینگی چندهزارساله آن را فرایاد می‌آورد و این که چنین دقتی بی‌مانند و حساب‌شده نمی‌تواند دست‌ساز انسانی باشد که به تعداد روزهای زندگی‌اش، محاسبه نادرست دارد و کار از جایی دیگر که همان پیشگاه کردگاری حضرت دادار است، سررشته می‌گیرد و این خود عبرتی بی‌مانند و تاملی حکمت‌آفرین است که از ارزش‌های چنین شبی به‌شمار می‌رود.

این هم که یلدا با همه دمسردی این وقت سال، خود مایه گرم‌ترشدن روابط انسانی و کنارنهادن سردی‌هاست نشان آن است که گرمای دل انسان‌ها، یلدا نورد و زمستان سوز و تاریکی گداز است و نمی‌شود از چنین موهبتی خداداد در این شب که به پاس زادروز خورشید باشکوه است، یاد نکرد.

امسال اگر چه کرونا بر جشن یلدا سایه افکنده است، اما طلوع لحظه به لحظه مهر و ایثار در بیمارستان‌ها و هر جایی که کرونا روزگارش را سیاه کرده‌است؛ شکلی دیگر از پیوندهای انسانی را نشان می‌دهد که هر کدام از آن‌ها خود زایشی دیگر از خورشید در مشرق دیگردوستی در سیاهی ناپایدار خودخواهی است.

با چنین رویکردی؛ یلدا جشنی مبارک است که به هر شکل هم که برگزار شود یا نشود، بازتاب ارزشمند آن شایان نادیدن و انکار نیست.

عبدالرضا مدرس‌زاده – کانال پژواک روشنگری

از این نویسنده:
+ یادروز «رهی معیری» شاعر نامدار عصر ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.