ریزگرد؛ علت اصلی آلودگی هوای کاشان

ریزگرد؛ علت اصلی آلودگی هوای کاشانکاشان فردا – رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان مهم‌ترین دلیل آلودگی هوای شهر کاشان را ورود ریزگردها از کویر آران و بیدگل و دریاچه نمک و همچنین مسیر وزش بادها اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، الهیار دولتخواه با اشاره به پایش صنایع به صورت مستمر توسط کارشناسان اظهار داشت: برای کنترل آلودگی هوای کاشان در هر ماه بیش از ۷۰ بازرسی از صنایع در ارتباط با سیستم تصفیه فاضلاب و فیلتراسیون خط تولید صورت می‌گیرد و آن دسته از صنایع که در زمان تعیین شده مشکلات خود را رفع نکنند، اخطارهای لازم را دریافت می‌کنند.

دولتخواه یادآور شد: بر این اساس ۲۶ واحد آلاینده در آبان‌ماه اخطار کتبی جهت رفع مشکلات موجود دریافت کردند و ۲ واحد صنعتی دیگر نیز که در مهلت قانونی اقدام موثری جهت رفع آلودگی انجام نداده بودند، با دستور قضایی مهروموم شدند.

بیشتر بخوانیم:
+ اختصاص۵۰ میلیون تومان برای تعمیر دستگاه سنجش آلودگی هوای کاشان

وی مهمترین دلیل آلودگی هوای شهر کاشان را ورود ریزگردها از کویر آران و بیدگل و دریاچه نمک و همچنین مسیر وزش بادها دانست و افزود: گسترش شهرک صنعتی و نزدیکی آن‌ها به بدنه شهر، مستهلک‌بودن ناوگان حمل و نقل عمومی شهر کاشان، استفاده از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین، نابودی و تخریب باغات اطراف شهر و پدیده وارونگی هوا که بیشتر در فصول سرد سال در کاشان رخ می‌دهد، خطر افزایش روزهای آلوده در کاشان را بیشتر می‌کند.

دولتخواه با اشاره به فعال‌بودن تنها دستگاه سنجش آلودگی هوا در میدان پانزده خرداد که نقش مهمی در رصد و پایش هوای کاشان ایفا می‌کند عنوان کرد: کلان‌شهر کاشان دست‌کم نیاز به راه‌اندازی ۴ ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا دارد تا پایش و اندازه‌گیری مداوم و مستمر کیفیت هوا در نقاط مختلف انجام شود.

در شرایطی رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان از پایش میزان آلودگی هوا توسط دستگاه مستقر در میدان ۱۵ خرداد صحبت می‌کند که دو روز پیش رئیس سازمان برنامه و بودجه اصفهان اعلام کرده بود این دستگاه خراب است و برای تعمیر به ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد تنها در بودجه امسال ۵۰ میلیون آن تامین شده‌است.

از طرفی حسین خادمی رئیس سایق ادامه حفاظت محیط زیست کاشان دی‌ماه ۹۷، تعمیر این دستگاه به دلیل وجود نرم‌افزرهای نمایش شاخص آلودگی هوا فاقد صرفه اقتصادی و غیر ضرور اعلام کرده بود. وی در عین حال گفته بود که «مکاتباتی با محیط زیست استان جهت تعمیر آن صورت گرفته است.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.