«کاشان» موضوع نخستین حضور مد و لباس در جشنواره فجر

«کاشان» موضوع نخستین حضور مد و لباس در جشنواره فجرکاشان فردا – در آیین پایانی نخشتین جشنواره ملی ـ مجازی مدیافت (مد پایدار) از تلاش برای کاهش آلایندگی مد برای محیط زیست ایران با احیای مد پایدار خبر داده و اعلام شد: مد پایدار در جشنواره فجر حضور خواهد داشت و «کاشان» موضوع این جشنواره در نخستین حضور در جشنواره فجر است.

به گزارش ایرنا؛ دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در آیین پایانی جشنواره ملی مجازی «مدیافت» گفت: مدیافت یا مد پایدار، مسئولیت اجتماعی در قبال محیط ­زیست است و تا زمانی که روی کره خاکی هستیم این مسئولیت را داریم که از این میراث الهی محافظت کنیم.

سیده مرضیه شفاپور تصریح کرد: باید مدافع منابعی که در حال حاضر در دنیا وجود دارد باشیم. این صنعت که به مدیافت نام گرفته است مدافع محیط زیست است.

شفاپور حمایت از طراحان را وظیفه اصلی و ذاتی کارگروه مد و لباس عنوان کرد و گفت: من برای همه طراحان ارزش قائل هستم و دوست دارم که کارهای شما به بهترین شکل در کشور نمایش داده شود. به عنوان دبیر کارگروه می‌خواهم کارگروه مد و لباس را خانه خود ببینید. چون مدیران چند صباحی در این پست حضور دارند، اما شما همیشه هستید و باید دست به دست هم دهید تا این حوزه را فعال کنید.

بیشتر بخوانیم:
+ احیای چادرشب‌بافی در قاسم‌آباد و زیلوبافی در کاشان

وی افزود: در گذشته زمانی که نام مد بر زبان جاری می شد تن‌ها می‌لرزید و هر کسی نمی‌توانست این واژه را به راحتی بیان کند. اما زحمات بسیاری کشیده شد تا اکنون با افتخار در مورد مد سخن بگوییم و اکنون می‌توانیم در گزارش‌هایی که به کمیسیون فرهنگی و اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌دهیم، از آنها مطالبه حمایت کنیم.

شفاپور درباره حضور مد و لباس در جشنواره فجر گفت: تلاش‌های زیادی انجام شد تا این حوزه در جشنواره فجر حضور داشته باشد. موضوع امسال این رویداد شهر کاشان است؛ چون همه در ذهن خود تصویری از این شهر تاریخی در ذهن داریم و طراحان می‌توانند آثاری مفهومی تولید کنند. امید است فعالان این حوزه در جشنواره فجر حضوری جدی داشته باشند.

وی درباره رویداد جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان نیز گفت: باید نسل‌های آینده را به درستی پرورش دهیم و لباس کودکان و نوجوانان را جدی بگیریم تا به سمت سلامت آن‌ها پیش برویم. می‌توان با تلفیق لباس‌های سنتی و نیازهای امروز آنها پوشاکی طراحی کرد که با افتخار آن‌ها را بپوشند.

شفاپور در خصوص حضور فعالان حوزه پوشاک در دوران کرونا اظهار داشت: در اوج کرونا همه صنایع به نوعی گرفتار این ویروس شدند و طراحان از همان ابتدا در کنار کادر سلامت قرار گرفتند و ماسک و گان مورد نیاز کشور را تولید کردند. انصافاً اگر شما طراحان پای کار نبودید کشور دچار بحران می‌شد.

وی در پایان از طراحی لباس ورزشکاران ایرانی در المپیک خبر داد و گفت: وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک این اعتماد را به ما کردند و لباس المپیک را به ما سپردند. نزدیک به ۲ هزار طرح به دبیرخانه ارسال شد که در نهایت با داوری جمعی فعالان حوزه مد و لباس و متخصصان حوزه ورزش ۳ اثر نهایی شد.

آفاق امیریان دبیر جشنواره مدیافت در حاشیه این رویداد به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: موضوع مدیافت در حوزه مد و لباس از اهمیت بالایی برخوردار است و بسیاری از کشورهای جهان همچون ژاپن ضرورت آن را به خوبی دریافت کردند و توانستند از آن در حوزه‌های محیط زیست و اقتصاد مد و لباس بهره ببرند؛ چون دورریز بسیاری از لباس‌ها به محیط زیست آسیب جدی می‌زند.

وی با تشریح مدیافت گفت: هر ساله حجم زیادی از پارچه‌ها در سراسر دنیا دور ریخته می‌شود و درصد بالایی از این حجم به بخش خانگی تعلق دارد که این پارچه‌ها به طور تقریبی ۵۰ درصد قابل بازیافت هستند. در اکثر کشورهای توسعه‌یافته برای حفظ منابع طبیعی، این طرح بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. حدود ۲۰ درصد از پارچه‌ها بازیافت می‌شوند و مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرند.

وی از تغییر جلوه‌های بصری لباس‌های قدیمی با استفاده از هنرهای سنتی همچون سوزن‌دوزی برای استفاده دوباره خبر داد و گفت: احیای فرهنگ بازآفرینی لباس‌های قدیمی از جمله اهداف جشنواره مدیافت است و بیش از هر چیز دیگری بر لزوم ورود نگاه هنرمندانه و خلاقانه در بازآفرینی لباس‌هایی که به هر دلیل دیگر قابل ‌استفاده نیستند، تأکید داریم.

در پایان مراسم اختتامیه جشنواره ملی مجازی مدیافت از برگزیدگان در بخش‌های گوناگون از جمله پارچه سازی، کیف و کفش، زیورآلات، تصویرسازی و ماسک تقدیر شد.

مراسم اختتامیه جشنواره ملی مجازی مدیافت عصر روز پنجشنبه با حضور حمید قبادی مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، آفاق امیریان دبیر جشنواره مدیافت و جمعی از فعالان حوزه مد و لباس در محل تالار رودکی برگزار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.